Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit

Lähdön uusinta pilasi Polaran mailin kisan – Kuninkaan kuski Henri Bollström Nopsan Vauhdilla ensimmäisen osakilpailun voittoon

Ylivieskassa juostiin lauantaina Ruunaruhtinas-ravit, joissa Polara oli puolustamassa edellisen vuoden voittoaan. Lauantain matkana oli maili ja sunnuntaina matka pitenee tonnilla eli kisataan 2 600 metrillä. Antti Tupamäki oli luottavaisin mielin ruunansa suhteen vielä ennen kisaa. – Tässä on nyt kilpailemisessa kolmen viikon väli, mutta kyllä hevonen on ihan kunnossa. Lähtöpaikka kakkosradalla on tälle hyvä. Voin ajaa kuolemastakin, jos en keulaan pääse. Mailin kisaan jätän kengät jalkaan, mutta todennäköisesti sunnuntainkisaan otan etukengät pois. – Voittoa lähden hakemaan, kun kisassa on hyvät rahat tarjolla. Kausi on ollut hiukan hankala, mutta ihan tyytyväinen olen. Onhan Polara tienannut 40 000 euroa jo tähän mennessä; se on iso raha. Kisan aloituksessa oli heti draaman ainekset. Auto oli jo kiihdyttämässä, kun tuomaristo puhalsi pelin poikki ja määräsi lähdön uusittavaksi. Syynä epätasainen kiihdytys, sillä vaikka muutama oli paikoillaan auton siivekkeen takana, niin osa porukkaa oli kuin varpusparvi siellä täällä. Polara kärsi uusinnasta eniten, sillä se seurasi auton siivekettä, ja kun auto ajoi syrjään, jatkoi Polara menoaan Tupamäen ollessa kärryillä lähinnä matkustajana. Muut saivat hevosensa nopeasti rauhoitettua. Kun kutsu uuteen yritykseen tuli, kävi Polara edelleen kuumana ja menohaluisena. Se pomppi laukkaa ja kiihdytti auton taakse täysillä, törmäten siivekkeeseen. – Siinä oli kunnon rytinän ainekset, mutta onneksi autosta huomasivat ja lähtivät liikkeelle ennen kuin rytisi, kertoi Tupamäki tapahtumista. Polara oli jo vetäissyt täysillä sen mailin, mitä muut vasta aloittelivat ja oli selvää, että paras vire ja voimat olivat jääneet jo ylimääräisiin lämmittelykierroksiin. Ykkösradan turvin otti Tapio Perttunen Koskelan Akselilla keulapaikan ja sitä hetken painostettuaan tyytyi Henri Bollström Nopsan Vauhdin kanssa sisäradalle Koskelan Akselin selkään. Aloitusvauhti oli hurjaa. Puolikkaalle kellotettiin lukemat 17.0. Polara ei enää käynyt ylikierroksilla vaan tyytyi paikkaan toisena ulkoradalla. Kierros mentiin Koskelan Akselin vetäessä ja Nopsan Vauhdin sitä varjostaessa. Loppusuoralle käännyttäessä sai Bollström Nopsan Vauhdin pois ykkösradalta ja kiri ohi väsyvän Koskelan Akselin. Ulkoa tuli viiden radan rintama taistellen kakkossijasta, mukana myös Tupamäen Polara. Toiseksi ennätti yllättäjä Jani Suonperän Pertturi ja kolmanneksi Mika Forss Pyörylän Paronin kanssa, mutta moni muukin oli aivan samoilla sekunneilla, joten vielä ei tullut kenestäkään Ruunaruhtinassuosikkia ensimmäisen osalähdön jälkeen. Polara oli kisan kuudes vain 0.4 sekuntia Nopsan Vauhtia perässä. Nopsan Vauhti teki voittojuoksullaan myös uuden Keskisen rataennätyksen 22.4a ja tienasi 10 000 euron lisäksi rataennätyksestään tuhat euroa. – Uusinta ei meitä haitannut, vaikka tämäkin on joskus vähän kuuma tyyppi. Pitkälle matkalle säästeltiin vielä oljenkorsia; laput jäivät maililla vetämättä. Varmaan pitkä matka pitää ajaa sisäradalta selissä ja koettaa lopussa kiriä, kun tällä on hyvä pätkän kirikyky, kaavaili Bollström Nopsan Vauhdin kisaamista.