Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit

Optikko Liisa Korpimäki 40 vuotta Keuruulla – Ala menee hurjaa vauhtia eteenpäin

Oululaislähtöinen Helsingistä vuonna 1978 optikoksi valmistunut Liisa Korpimäki seuraa aitiopaikalta, miten silmiä ja näkökykyä koskeva tiede menee vauhdilla eteenpäin. –Näkötutkimusta tehdään monella tieteenalalla. Tekoälyllä voidaan tehdä kaikkea. Uusimmat menetelmät ovat toistaiseksi kuitenkin niin kalliita, ettei niitä pystytä ottamaan käyttöön pienillä paikkakunnilla. Karsastukset ja muut erikoistapaukset ovat puolestaan haaste kaikille mittauksille, sillä silmään vaikuttaa niin moni muukin asia kuin muutos näkökentässä, Korpimäki kertoo. ML-Optiikka kuuluu parin kymmenen muun itsenäisen optikkoliikkeen kanssa Suomen näköasiantuntijoiden ryhmittymään. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. –Saamme sitä kautta koulutusta ja tietoa alan kehityksestä. Valvira valvoo koulutustasoamme, mikä pistää meidät kehittämään itseämme jatkuvasti. Kävin jatkokoulutuksen optometristiksi vuonna 2013 ja pystyin laajentamaan palvelujamme. Suomessa on tällä hetkellä tuhatkunta näkemisen ammattilaista, optikkoja ja optometristeja. –Meillä on hyvät ajanmukaiset laitteet, joita käytämme, kuten silmänpohjakamera, mutta ohjaamme asiakkaan aina lääkärin puheille, kun havaitsemme silmässä jotain poikkeavaa tai sairauteen viittaavaa. Työllisyystilanne alallamme on yleisesti ottaen hyvä. Ehkä Oulussa ja Helsingissä, joissa alan oppilaitokset sijaitsevat, ammattilaisista saattaa esiintyä ylitarjontaa. Ikääntyvällä väestöllä on Suomessa tasaisesti huonontuva näkö. Silmälaseja käyttää tilastojen mukaan 70 prosenttia väestöstä. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. –Silmälaseja on nuorilla ja aikuisilla yhtä lailla. Harmaakaihi on hyvin yleinen vanhemmalla polvella, kun kirkas mykiö samentuu jossain vaiheessa, mutta leikkaus on nopea toimenpide. Ja hyvällä ravitsemuksella on merkittävä osuus näköön. Vaikka toisin voisi luulla, verkkokaupan osuus näköasioissa on Taloustutkimuksen teettämän tutkimuksen mukaan pieni, vain prosentin luokkaa. Eniten verkko-ostot kohdistuvat piilolaseihin. –Lasit ovat niin henkilökohtainen ostos, että ihmiset arvostavat kivijalkaliikkeen palvelua. Eihän hiuksiakaan voi leikata netissä. Me olemme yksityisenä toimijana selvinneet suurten ketjujen rinnalla, mutta kyllä siinä vaiheessa mietitytti, kun paikkakunnalle avattiin neljäs optikkoliike. Mutta sitä on vain uskottava itseensä. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. –Neljään vuosikymmeneen Keuruulla mahtuu paljon. Mieleeni on jäänyt aika jostain 1990-luvulta, kun silmälaseilta poistettiin verovähennysoikeus. Kuukauden aikana kauppa kävi vilkkaasti, kun ihmiset halusivat ostaa lasit ja tehdä sen vähennyksen vielä viimeisen kerran. Kaikista vuosista on päällimmäisenä ilo siitä, että asiakkaat edelleen löytävät tiensä kivijalkaliikkeeseen, Korpimäki summaa.