Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Mielipide: Uusilla kiskoilla Keuruun Haapamäeltä Poriin

MIELIPIDE On se ihmeellistä, tuo ajan ja avainhenkilöiden merkitys asioiden edistymiseen. Tämä koskee Keuruun ylintä kaupungin- ja luottamusmiesjohtoa. Mikä on heidän asenteensa ja tahtotila, sekä osaamistaso rautatieasioihin, niiden eteenpäin vientiin ja kehitykseen. Miksi tuo herääminen vain aika ajoin nousee esiin? Mitä sillä ostetaan? On turhaa vetää tuota realiteettirasismia rata-asioissa aina pintaan. Jos tunnettaisiin ja tutustuttaisiin niiden henkilöiden, joita vielä on elossa, Haapamäki-Pori radan eteen tehdyistä vuosikymmenistä ja tuhansista työtunneista, niin olisi häpeä edes yrittää esittää, että rataan panostaminen ei olisi enää realistista. Ei sitä kaksi henkilöä ja heidän tahtonsa, sekä kaupunginhallituksen tietopohjan ja historian vaje, kuin myös toimintaperiaatteensa voi asettaa realiteetittömään tilaan. Nämä hedelmät kuitenkin pitkällä tähtäimellä kuitenkin yhteisesti poimitaan. Eikä Keuruun johto ole liiemmin, muuta kuin näön vuoksi ja muiden lähikuntien vaikutusten paineen alla, kiertänyt pienemmällä mahdollisella tukitoimella mihinkään yhteistavoitteelliseen tutkimukseen osallistumiset. Mieluummin jopa osuuksistaan vaivihkaa perääntynyt. Haapamäki, kuitenkin on nähtävä Keuruulle mahdollisuutena, vaikka sitä aikojen saatossa on antavana osapuolena aina pidetty. Mutta juhlapuheissa, turhin lupauksin koitettu nostaa ns, ”Keuruun henkeen” mukaan. Tässä sähkörata-asiassa ei vielä liene tutkimusta ja tarpeellisuutta, sekä rahoitusosuuksia tiedusteltu tai aseteltu, eikä konsulttitutkimusta esitetty? Keuruun olisi heti alusta alkaen tiedostettava, että enää ei ole ilmaisia kyytiläisiä missään nykyisissä rataprojektissa mukana. Tutkia pitää, vaikka tuo sähköporkkanalla hehkutus olisikin ollut ajan vaateesta johtuvaa pelkkää sananhelinää vai onkohan juna jo tuosta ajanut ohi. Sitä vastoin Haapamäki-Pori -radan laskelmat ja kannattavuus, on lähinnä kiinni siitä, että nykyaikana ei haluta tutkia parhaita oikeita tulevaisuuden ratayhteyksiä ja tavaraliikenteen eriyttämistä pois henkilöliikenteen tieltä. Halutaan vaan ja ainoastaan rakentaa uutta henkilöliikennettä ja tuntisaavutteisia Helsingin työssäkäyntialueita ja lähiöitä Etelä-Suomi täyteen. Koko Pohjanmaan radan kaksoisraiteittaminen tulee kyseenalaiseksi, jos kootaan kuntien yhteisliittymä ajamaan Ylivieska-Haapajärvi-Saarijärvi-Haapamäki-Pori tavaraliikennerataa. Tästä ainoastaan Saarijärvi-Haapamäki -osuus, joka ennen sotia päätettiin rakentaa, olisi uutta rataa ja Haapamäki-Pori peruskorjattavaa rataosuutta. Tähän saumattomasti liittyisi Pori-Haapamäki tavaraliikenteen kokoava päärata, muotoutuen myös Venäjän ja Kauko-Idän transitoliikenneradaksi aina valtakunnan itärajan ylityspaikoilta asti. Ei siis unohdeta tietoisesti tätä ratamiljoonien säästökohdetta! Onhan Haapamäki-Pori -radan liikenteelle korjaaminen jo kalkkiviivoilla biokaasuvetoisten vetureiden suunnittelun myötä, vihreäksi biokaasuradaksi. Porin sataman erinomaiset edut kun ovat lisänä ja parasta mainituissa ratayhteyksissä: Jäätön satama, 12 m syväväylä, suurtonninosturit, vapaata laituri- ja satamakenttäkapasiteettia, Ro-ro laivausoptio ja lähisataman biokaasuterminaali. Pidetään tätä valtakunnallisesti tärkeää Poikki-Suomen nykymittapuun mukaan tärkeimpänä talouspoliittisena ratakokonaisuusratkaisuna. Antero Pohjonen Haapamäki