Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Kulttuuriportailla lapset kokeilevat luovuuttaan

Kulttuuriportaat on varhaiskasvatuksen ja peruskoulun tavoitteellinen kulttuuriopetussuunnitelma. Toiminta käynnistyi Keuruulla 2013, ja vuonna 2019 kirjattiin lähes 4 600 opetussuunnitelman mukaista kulttuurikohtaamista. Kulttuuriopetussuunnitelma tutustuttaa lapset ja nuoret oman kotikunnan kulttuuritarjontaan, kulttuurilaitoksiin ja kulttuuriperintöön ikäryhmittäin ja luokka-asteittain. – Suunnitelman kautta taide ja kulttuuri tuodaan osaksi keuruulaisten lasten ja nuorten arkea. Suunnitelma mahdollistaa kaikille yhdenvertaiset mahdollisuudet tutustua ja päästä osalliseksi kulttuuripalveluihin, kulttuurisihteeri Virva Asp kertoo. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Aspin mukaan kulttuurin saatavuus ja saavutettavuus paranevat, sillä toimintoja viedään suoraan kyläkouluille. – Tuotamme kaikille ikäluokille yhteisen teeman mukaan työpajatoimintaa. Passiivisen katsomisen sijaan lapset pääsevät itse tekemään ja luomaan taidetta ja saavat olla kokijoita ja tekijöitä. Lastenkulttuurin opetussuunnitelman ohjausryhmään kuuluvat yleisen kulttuuritoimen, kirjaston, Keuruun museon ja opistojen edustajat sekä kouluille nimetyt yhdysopettajat. Toimintaa koordinoi kulttuurisihteeri. Paikalliset kulttuuriyhdysopettajat ovat Arja Jartti , Sinikka Jokihaara , Elina Kallio , Sara Kylmälä , Hanna Laakso , Mirva Mikkonen , Niina Myllykangas , Tarja Rotola-Pukkila ja Anu Vesterinen . Runsaan kulttuurikattauksen äärellä Varhaiskasvatuksen sisällöt valmistellaan yhteistyössä varhaiskasvatuksesta vastaavien viranhaltijoiden kanssa. Kulttuuriportaiden avulla saadaan luotua uusia yhteistyökumppanuuksia ja toimintamalleja, ja samalla hyödynnetään olemassa olevia käytänteitä. – Lapset saavat osallistua mahdollisimman moneen taiteenalaan. Toiminta on keskitetty osaksi sivistystoimen palvelukokonaisuuksia, ja sisältöjä kehitetään tukemaan esikasvatuksen ja koulujen opetussuunnitelmia. Aspin mukaan opetussuunnitelma edustaa kulttuurioppimisen vähimmäismäärää, mikä tarjotaan kaikille lapsille. Vuoden 2020 teemana on runo, kieli, kirjallisuus, lukemisen edistäminen ja rytmi Einari Vuorela –runopalkintovuoden kunniaksi. – Tarjoamme kaikille kouluille ja luokka-asteille työpajatoimintaa kielen ja kirjallisuuden ympäriltä. Runoilija Fanny Torro ja tanssija Ari-Pekka Pelkonen tuottavat kaksi työpajakokonaisuutta. Kirjailija Johanna Venho vierailee kouluilla 22.–23. huhtikuuta, ja Keuruun kirjasto järjestää kirjallisuusteeman alle sisältyvää toimintaa. Äksöniä koko lukuvuodeksi Keväällä pidetään elokuvapäivä, tehdään kulttuurisuunnistusta ja suoritetaan lukudiplomi. – Mediataitoviikkoa vietettiin helmikuun puolivälissä, ja kevään mittaan on tulossa työpajoja, joissa oppilaat tutustuvat kulttuurimaisemaan. Luvassa on myös kirjastoseikkailuja ja kuvanlukutunteja. Syksyllä koulut järjestävät kotiseuturetken, metsäpäivän ja konsertteja. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. – Varhaiskasvatusikäisille tarjoamme kirjailijakoti Vuorelan työpajat. Vierailemme Serlachius-museoissa, katsomme tanssiteatteri Raatikon tanssiesityksen ja käymme tuubakimalaisen kevätkonsertissa. – Eskareiden kanssa järjestämme ohjelmallisen itsenäisyysjuhlan ja teatteri- ja konserttivierailuita sekä Pikku-Einari -kirjoituskilpailun. Yläkouluikäiset viettävät taidepäivän Pekilossa ja Serlachius-museoissa ja osallistuvat runotyöpajoihin.