Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Omaa tyhmyyttä ja vähän muidenkin

Muistatteko takavuosien televisiosarjan Tankki täyteen ? Siinä huoltamoyrittäjä Sulo Vilén teki pitkää päivää perheyrityksen omistuksessa olevalla huoltoasemalla. Huoltoaseman suurena ongelmana oli sen sijainti ja saavutettavuus, sillä tontille johtanut huonokuntoinen tie kaartoi niin monen mutkan kautta, että asiakkaat ajoivat Vilénin elämäntyön ohitse. Mielenkiinnolla olen seurannut myös Keurusseudun saavutettavuutta ja tiestön kuntoa. Jos ajaessa kantatie 58:aa pitkin Multialle joutuu pujottelemaan omalla ajokaistallaan asfaltissa olevia kuoppia väistellen, se ei ole kivaa eikä tarkoituksenmukaista. Saati turvallista. Keski-Suomen maakunnan tiemäärärahoista on tullut suurin piirtein Keurusseudulle yhtä suuri promillemäärä kuin minulle muutaman saunakaljan jälkeen. Valtatie 4:n suuret tietyömaat Kirri-Tikkakoski -välillä sekä Äänekoskella vievät maakuntaan suunnatuista määrärahoista lähes kaiken. Milloin olisi Keurusseudun vuoro? No, puheissa luonnollisesti jo lähitulevaisuudessa, mutta käytännössä puheiden toteutumista on esimerkiksi VT 18:n oikaisun kohdalla odotettu kohta 40 vuotta. On kuultu yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista puhetta aloitteiden teosta ja seminaareista. Laulun sanoissakin on helppo rakastaa. Mutta aina tulee jostain jokin uusi kohde, useimmiten Jyväskylän seutukunnasta, joka kiireellisenä tai jostain muusta syystä ajaa maakunnan reuna-alueiden ohi. Miksi näin on tapahtunut jo pitkään? No siksi, että määrärahoja jaettaessa ei kukaan ei ole pitämässä Keurusseudun puolia. Sinne kumarretaan, mistä tulee eniten ääniä. Ne, jotka lobbaavat ja pitävät puheita tiemäärärahojen suuntaamisesta Jyväskylän seutukuntaan, eivät ymmärrä, että näivettyvä maakunnan reuna-alue näivettää lopulta maakunnan keskuksenkin. Se on heidän tyhmyyttään. Keurusseutulaisten omaa tyhmyyttä on se, että meillä ei ole yhtenäisyyttä saada seudulta yhtä henkilöä pitämään seutukunnan asioita yllä Arkadianmäelle. Jokaisen pitää saada oma edustaja sinne. Hohhoijaa. Valtakunnallisesti pohjois-eteläsuunnassa olevat valtaväylät pidetään kunnossa. Lapsipuolen asemaan jäänyt Suomen poikittaisliikenteen kehittäminen on aivan yhtä tarpeellista. Keurusseudulla on vahvat perinteet raideliikenteessä. Mikäli esimerkiksi ilmastotavoitteita halutaan oikeasti toteuttaa, on rautatiellä tapahtuva henkilö- ja tavaraliikenteen osuutta kasvatettava. Tällöin muun muassa Jyväskylä-Seinäjoki -rataosuutta, joka yhdistää kaksi maakuntakeskusta, on kehitettävä voimakkaasti. Mutta kun näitä päätöksiä tehdään kaukana Keurusseudusta ilman alueen omaa edustajaa, kohtalona lienee VT 18:n oikaisun kaltainen odottelu. Josko seuraavissa eduskuntavaaleissa sitten taas? Sulo Viléninkin kohtalona oli lopulta vaihtaa huoltoasemabisnes lammasfarmarin hommiin. Mutta siinäkin hommassa maaseudun autioituminen söi yrittäjältä leivän kädestä. Olisin toivonut näkeväni sarjalle jatko-osan. Yhtä paljon toivon ehtiväni nähdä myös Keurusseudun teiden parantuvan ja rataliikenteen vilkastuvan. Ennen kuin potkaisen tyhjää.