Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

"Pitää osata aistia, millaista tuotetta asiakas tarvitsee" – Keuruun Saha ja Erä Oy 40 vuotta

Keuruun Saha ja Erä Oy:n yrittäjä Timo Houhala ja yrityksen perustaja Leo Houhala painottavat asiakkaan kohtaamista myyntityössä. Tiistaina 40 vuotta täyttäneessä yrityksessä lähtökohtana on ollut asiakaspalvelu ja -tyytyväisyys. –Silloin, kun asiakas avaa liikkeen oven yhä uudestaan, kokee onnistuneensa työssään. Meillä on asiakkaana tänä päivänä sellaisia henkilöitä, jotka asioivat jo isän kanssa liikkeen perustamisvuonna 1979, Timo Houhala sanoo. Leo Houhalan työura käynnistyi varsinaisesti varusmiespalveluksen jälkeen, jolloin hän aloitti Liesjärven osuuskaupassa myymälänhoitajana. Kolme vuotta myöhemmin hän siirtyi myymälänhoitajaksi Jyväskylän Kenttäurheilijoiden omistamaan urheiluvälineitä ja -varusteita myyneeseen Urme-liikkeeseen. Leo Houhala ehti olla vielä osakkaana Urheilukone Oy:ssä, ennen kuin hän perusti vaimonsa Irjan ja veljensä Jukan kanssa Saha ja Erä Oy:n. –Paljon ovat ajat muuttuneet, vaikka itse perusmyyntityö on säilynyt samanlaisena. Keuruulla on muistaakseni vain kaksi muuta palvelualan yrittäjää enää jäljellä niistä vuosista, kun aloitin, sanoo Leo Houhala. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Tänä päivänä asiakaspalvelun lisäksi kouluttautuminen on yksi tärkeä kulmakivi myyntityössä. –Varasto vaihtuu kovalla vauhdilla. Joka päivä meille tulee seitsemän uutta myyntiartikkelia ja neljä vanhaa poistuu. Jokaisesta artikkelista sinun on opeteltava kaikki tieto ja osattava antaa tarvittaessa vielä käytönopastusta asiakkaalle. Se on mielestäni hyvää asiakaspalvelua. Pitää osata aistia, millaista tuotetta asiakas tarvitsee, Leo Houhala jatkaa. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Vuonna 2011 vetovastuun yrityksestä ottanut Timo Houhala pitää työssään erilaista päivistä ja asiakkaista. Hänelle yrittäjyys ei ollut itsestään selvyys, vaan vuodet yrittäjäperheen lapsena kasvattivat hänet jatkamaan isänsä työtä. –Yrittäminen tänä päivänä on jatkuvaa ajan hermolla olemista. Esimerkiksi lähitulevaisuudessa akkutuotteet tulevat lisääntymään, mikä johtuu hyvin pitkälle nykypäivän vihreistä arvoista, Timo Houhala sanoo. Timo Houhala kertoo, että yrityksen suunnitelmissa on myös nettikaupan aloittaminen jollain aikavälillä. –Yhden tuotemerkin osalta me olemme jo nyt nettikaupassa mukana, mutta omaa myyntiä emme ole vielä aloittaneet, jatkaa Timo Houhala. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Keskiviikkona liikkeen ovi kävi tiuhaan, kun tutut ja vieraat asiakkaat poikkesivat Saha ja Erä Oy:n tiloihin kahville. Piha-alueella järjestettiin sahausnäytöksiä ja liikkeen sisätiloissa pyöri nonstoppina video vuodelta 1994, kun Leo Houhala järjesti Tiusalan Honkavuoressa peuhapäivän. Liikkeeseen oli saapunut myös keuruulainen Tero Mäkelä yksivuotiaan tyttärensä Sofian kanssa. –Aika paljon tulee ostettua täältä tarvikkeita. Omakotitalossa asuvana tarvitsee erilaisia pienkoneita ja tarvikkeita. Mukava, että tällainen erikoiskauppa on Keuruulla, ei tarvitse lähteä kaukaa hakemaan, Tero Mäkelä kertoo.