Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Etelän aamu- ja iltajunapari olisi saatava Keuruulle

Viime kesän juna-aikataulujen muutoksessa viime vuosina Vilppulaan katkennut etelän aamu- ja iltajunapari jatkettiin illalla Seinäjoelle yöpyväksi, aamulla sieltä Haapamäen kautta Tampereelle kulkevaksi. Samassa yhteydessä aiemmin Vilppulaan ja Vilppulasta ajettu junaa korvaava taksiliikenne siirtyi aamulla Keuruulta Haapamäelle ja illalla Haapamäeltä Keuruulle ajettavaksi. Keski-Suomen ely-keskus kuitenkin lopetti tämän ennen kuin liikenteestä oli edes tiedotettu vähäisten matkustajamäärien perusteella. Liikenne- ja viestintäministeriö perusteli Ähtärin pandaturistien tarpeilla junaparin liikenteen Haapamäeltä Seinäjoelle eikä Keuruun kautta Jyväskylään. Keuruun aseman kolmas raide olisi VR:n mukaan ollut järjestelyin mahdollinen junan yöpymiselle myös Keuruulla. Odotin konsulttiyhtiö WSP:n junaliikenteen pilottikokeiluun esittämän junaliikenteen lisäystä myös Keuruun asemalle. Pilotin järjestelyt ovat kuitenkin kesken ja tämä antaisi periaatteessa toivoa Hannu Kostilaisen esittämän ongelman korjaantumisesta. Mutta kun maakuntamme ely ei kyennyt turvaaman liikennettä taksillakaan ja Keski-Suomen liittokaan ei tässä vaiheessa ole sillä tavoin kiinnostunut pilotista kuin Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan liitot, niin aamu- ja iltajunaparin saaminen Jyväskylän reitille ja  Keuruun asemalle ei ole helppo asia. Liikenne- ja viestintäministeriö katsoo Keuruun kaupungin osalta VR:n velvoiteliikenteen riittäväksi aamu- ja iltajunaparin osalta, koska kaupungissa Haapamäki ja Pihlajavesi ovat tämänkin junaparin liikennepaikkoja. Tuo ei kuitenkaan auta juuri Keuruun asemalta junaan haluavia ja siksi on tärkeää, että Hannu Kostilainen toi ongelman esille. Lauri Oinonen