Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit

Valitse VR ja mikään ei toimi!

VR aikoo jatkaa nykyistä junaliikennettä (SK 7.2.2019). Valitettavasti, sillä herää kysymys: Miksi? Miksi siis jatkaa nykyistä, kun siinä ei mikään toimi. Tarttis tehdä jotain, esimerkiksi parantaa jatkoyhteyksiä Keuruulle Haapamäeltä ja saada junan lippuautomaattikin toimimaan. Se on yleensä ollut rikki lähes aina jo vuosia. Lähiviikkoina olen käyttänyt viidesti "pikkupendoa" Keuruu/Haapamäki-Tampere. Kolme kertaa junan lippuautomaatti on ollut kokonaan rikki. Neljännellä kerralla seteleillä ei voinut maksaa, kun automaatti ilmoitti ettei ole palauttaa kolikoita. Vain kerran automaatti on toiminut. Kuljettajan mukaan kun automaatti ei toimi, niin myöskään kuulutus ei toimi. Haapamäellä kuljettaja sentään vaivautui kerran kysymään onko ennen Tamperetta pois jääviä. Kuulutus kun oli taas kerran rikki, samoin siis lippuautomaatti. Keuruulta pääsee Tampereelle enää kello 12 ja 18. Aamu- ja iltajuniin Haapamäelle ei ole Keuruulta yhteyttä. No, oma auto on! Nykyiset aikataulut on tehty siten ettei kukaan vaivautuisi käyttämään junaa. Kun Tampereelta lähtenyt juna aiemmin jäi yöksi Vilppulaan, VR lupasi jatkoyhteyden aamuin illoin Keuruulta Haapamäen ja Kolhon kautta Vilppulaan. Tämä ns. linjataksiyhteys toimi hyvin muutaman vuoden. Sitten VR:llä välähti ja se jatkoi Tampereen ilta- ja aamujunien reittiä Vilppulasta Seinäjoelle. Nyt aamu- ja iltajunat ajelevat Tampereelta Haapamäen kautta Seinäjoelle ja takaisin eikä Haapamäeltä ole linjataksiyhteyttä Keuruulta. Näin ne lupaukset petetään. Miksi? Kaiken huippuna on juuri iltajuna Tampere-Haapamäki-Seinäjoki. Pikkupendo saapuu Tampereelta Haapamäelle kello 21.38. Yllätys, yllätys, Seinäjoki-Jyväskylä -juna lähtee Haapamäeltä Keuruun suuntaan jo kello 21.21. Kukahan neropatti on laatinut nykyiset aikataulut? Itse olen joutunut kahdesti ajamaan Tampereen iltajunalle Haapamäelle ja se tuntuu näin ekoaikana täysin turhalta hommalta. Tarttis siis VR:n käyttää järkeä. Mutta kuka niin siellä tekisi, kun yhden rungon junakin on yleensä tupaten täynnä? Hannu Kostilainen Keuruu