Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Tulospalvelu

Kattojen lumikuorma on vielä turvallisissa rajoissa - teiden varsien lumikasat vievät näkyvyyttä

Suomen lumikuorma on viimeisen viikon aikana kasvanut runsaiden lumisateiden myötä, mutta toistaiseksi hälyttäviä rajoja siinä ei ole saavutettu. Silti lumen aiheuttamiin kuormituksiin on syytä suhtautua vakavasti, sillä miltei joka talvi on jouduttu uutisoimaan lumen alla sortuneista katoista ja kokonaisista halleista. Liikenteessä suuret lumikasat voivat aiheuttaa näkyvyysriskejä tutuissakin paikoissa, joten tarkkavaisuutta tarvitaan. Keuruun seudulla lumen syvyys oli viikon lopulla virallisen mittauksen mukaan 52 senttiä, ja yleisesti Keski- ja Itä-Suomessa lumikerros on 40-60 senttiä paksu. Länsirannikolla, Varsinais-Suomessa ja aivan Uudenmaan eteläisimmillä seuduilla lumen paksuus on alle 40 senttiä. Alle 20 sentin lumikerrosta ei ole tällä hetkellä ole mitattu missään päin Suomea. Merkitsevää kuitenkin on lumikuorma pinta-alaa kohti, ja sen suhteen tilanne on toistaiseksi pysynyt hälytysrajojen alapuolella. Ympäristöministeriön antamien tietojen mukaan peruslumikuorma on suurimmassa osassa maata alle kahdeksankymmentä kiloa neliömetrillä, myös Keuruun seudulla. Riskirajat alkavat vasta yli sadan kilon neliökuormilla, ja varsinaisesti toimenpiteisiin on syytä ryhtyä vasta, kun katoille laskeutuu jopa 140 kilon kuorma neliömetrille. –Suurimmat riskit ovat laajarunkoisissa halleissa, joiden kattopinta-alat ovat satoja, jopa tuhansia neliöitä. Omakotitalojen kohdalla kantavuus harvoin pettää, ja yksityisten kattolumitöissä onkin syytä seurata viranomaisten tiedotusta, sanoo Keuruun rakennusvalvonnasta Teemu Pekkanen . Menneellä vuosikymmenellä tapahtuneissa vakavissa romahdusonnettomuuksissa on usein ollut kyse rakennusvirheestä, joka on heikentänyt kantavaa rakennetta olennaisesti. Silti varsinkin laajarunkoisten hallikiinteistöjen omistajien on syytä seurata tilannetta, kun lumitilanne alkaa näyttää kasvusuuntaa. Kattolumitöissä loukkaantuu vuosittain jopa kymmeniä ihmisiä, eikä kuolemantapauksiltakaan ole säästytty. Riskit kattotöissä ovat varsin suuret, joten muun muassa asianmukainen varustautuminen on tarpeen, ja ylipäätänsä kannattaa harkita, että työn teettää ammattilaisella. –Jos nyt joku rajaseudun rambo sinne katolle haluaa itse mennä, niin kunnon varusteet ovat aivan ehdoton vaatimus. Valjaat, hyvä kiinnityspiste ja sopivan mittainen turvaköysi ovat tarpeen, jotta tilanne pysyisi turvallisena, sanoo palomestari Mika Huuskola Keski-Suomen pelastuslaitokselta. Myös varustautuneille on joskus käynyt hassusti kattotöissä, kun turvaköysi on ylttänyt katon reunan yli, muttei kuitenkaan aivan maahan asti. –Kaveri on hyvä olla mukana varmistamassa, kun lähtee tekemään kattotöitä, muistuttaa Huuskola vielä lopuksi. Lumenpudottamisessa on riskejä vaikka katolle ei kiipeäisikään. Myös varrellisien lumenpudottimien kanssa on syytä olla varovainen. Ihmisen päälle pudotessa iso lumipaakku voi tehdä pahaa jälkeä, joten liian isoja paloja ei kannata yrittää kerralla haukata. Liikenteessä lumimäärä näkyy ja tuntuu tällä hetkellä selkeämmin. Kaventuneet tiet ja kasvaneet vallit edellyttävät parempaa tarkkaavaisuutta tutuissakin paikoissa. Risteyksen lähelle kasatun vallin takaa voi olla tulossa vaikkapa hiihtäjiä. Osa pienemmistä sivuteistä joutuu rankan lumisateen jälkeen odottamaan aurausta joskus tunteja, jopa toiselle vuorokaudelle, koska aurauskalustoa tai henkilöstöä on rajoitetusti. Tällöin syntyy urittuneita ja pehmeitä väyliä, joilla ajaminen voi olla vaikeaa. –Tilannenopeus on yksi tärkeimmistä turvallisuustekijöistä. Kun keli asettaa omia rajoituksia, niitä on syytä noudattaa, sanoo poliisin mediapuhelimesta tavoitettu päivystäjä, Sisä-Suomen poliisilaitokselta. Joka tapauksessa, säätiedotuksia seuraamalla ja turhaa kiirettä välttämällä voi jokainen kuljettaja tehdä osansa liikenteen turvallisuuden eteen, myös näin sydäntalvella.