Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Tulospalvelu

Junapilottihanke jättäisi Keuruun mottiin kahden pistoraiteen väliin

Liikenne- ja viestintäministeriö on valinnut alueellisen junaliikenteen pilottien jatkosuunnitteluun Etelä-Pohjanmaan ja Pirkanmaan hankkeet. Etelä-Pohjanmaan puolelta mukaan on tulossa reitti Seinäjoki–Ähtäri ja Pirkanmaalta reitti Tampere– Orivesi–Ylä-Pirkanmaa. Keuruun ja Haapamäen rataosuudet ovat jäämässä ministeriön kehittämishankkeen ulkopuolelle. Huolta aiheuttaa myös, että nykyiset osto- ja velvoiteliikennesopimukset VR:n kanssa hiljaisemmilla väleillä, kuten Haapamäen rataosuudella päättyvät tämän vuoden lopussa. Keski-Suomelta heikosti tukea Perusteluissaan Liikenne- ja viestintäministeriö, toteaa että maakuntien liitot ovat ilmoittaneet antavansa pilotointiin suunnitteluvaiheessa omia henkilöresurssejaan sekä tarvittaessa rajallisissa määrin ostopalveluja. Pohjanmaalla Alavuden, Ähtärin, Lapuan ja Kauhavan kaupungit ovat valmiita osoittamaan henkilöresursseja ja mahdollisesti rahoitusta niin pilotin suunnittelua kuin pilotin liikennöintiä varten. "Keski-Suomen puolella olevat kunnat ja Vaasa–Seinäjoki-radan kunnat eivät ole tuoneet esille olevansa valmiita osallistumaan liikennöinnin kustannuksiin. Jyväskylän kaupunki katsoo, ettei sillä ole edellytyksiä osallistua rahallisesti tai henkilöstöresurssien kautta alueellisen junaliikenteen pilottihankkeeseen. Keski-Suomen kuntien vähäinen valmius panostaa hankkeeseen ei tue pilotin toteuttamista Keski-Suomessa", todetaan ministeriön perusteluissa. Keuruu jää pistoraiteiden väliin Keuruun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Lauri Oinonen on ollut yhteydessä Liikenne- ja viestintäministeriöön ja Keuruun edustajana mukana pilottityöryhmässä, mutta tätä ryhmää ei ole kutsuttu koolle viime kevään jälkeen. Junapilotti on Oinosen mielestä julkistettu raakileena. –En voi olla tähän nyt julki tulleeseen suunnitelmaan lainkaan tyytyväinen. Siinä ei ole kehitetty kolmen maakunnan yhteyksiä Vilppula–Haapamäki–Ähtäri osuudella eikä valtakunnallista ulottuvuutta omaavaa poikittaisliikennettä Seinäjoki–Haapamäki–Jyväskylä ja näiden mahdollistamia junanvaihtoyhteyksiä Haapamäen risteysasemalla. Ne ovat olennaisia kokonaismatkustajamäärien kannalta, sanoo Lauri Oinonen. Hän huomauttaa, että pilotissa tässä muodossa unohtuu myös Pohjanmaan runsas opiskelijaliikenne erityisesti Jyväskylään ja itäisen Suomen yliopistoihin, ammattikorkeakouluihin ja ammatillisiin oppilaitoksiin. Esitys ei ole hyväksyttävä liikenteen kokonaisuuksien eikä Keurusseudun kannalta, korostaa Oinonen. –Etelä-Pohjanmaan liitto on tuonut julki näkemyksensä, että Seinäjoki-Jyväskylä väli pitäisi heidän mielestään olla mukana Pilotissa. Haapamäki–Vilppula–Orivesi yhteys on keuruulaisittain tärkeä, kun lähdetään etelän suuntaan. Toivottavasti ministeriökin ymmärtää, että nyt suunniteltu Seinäjoki–Haapamäki–Tampere yhteyden katkaiseminen pilotissa Ähtäri–Vilppula väliltä muodostaisi kaksi pistoraidetta, sanoo Keuruun kaupunginjohtaja Hannu Mars . Voiko yksi kunta vaikuttaa? Mars ei usko yksittäisen radanvarsikunnan rahallisiin panostuksiin maakuntien välisessä hankkeessa. –Jyväskylä–Seinäjoki ja Haapamäki–Orivesi–Tampere junayhteydet ovat Keuruun kaupungille tärkeitä. Keuruun kaupunki on ollut näiden junayhteyksien puolestapuhujana ja puolustajana vuosikymmenten ajan. Keuruu näkee kuitenkin, että on kyse maakuntien välisistä junayhteyksistä, eikä paikallisliikenteestä, joten vastuu infrasta, kalustosta ja kustannuksista ei voi olla kuntien vastuulla. Siksi yksittäisen radanvarsikunnan rahallinen panostus Liikenne- ja viestintäministeriön alaiseen raideliikenteeseen ei kuulu kunnan toimialaan ja tehtäviin. Toiminnallisesti Keuruu on valmis tukemaan hanketta omilla henkilöresursseillaan, linjaa Mars. Kaupungilla ei kuitenkaan ole käsitystä, millaisia rahallisia tai muiden resurssien satsauksia pilottiin pääsemiseksi olisi tarvittu. Yhteydet tuskin paranevat Nykyiset osto- ja velvoiteliikennesopimukset hiljaisemmilla väleillä VR:n kanssa päättyvät vuoden 2019 lopussa. Raideliikenteen tulevaisuus ei Keuruulla tuolloin näytä lupaavalta. –Ennustaminen on tältä osin vaikeaa. Epäillä sopii, että tilanne silloin ei ainakaan parane, summaa Mars.