Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit

Mikä Keuruun matkailuteemaksi? – keuruulaiset Matka 2019 -messuilla ammattilaispäivien osanottajana

Matkamessujen avajaispäivänä torstaina Helsingin Messukeskuksessa vieraille tarjottiin eksotiikkaa, elämyksiä, edullisia kotimaahan ja ulkomaan matkoja sekä makeita maistiaisia. Ammattilaisille oli järjestetty tietoiskuja sekä tutkittua tietoa suomalaisten lomasuunnitelmista. Kaikkiaan 940 koti- ja ulkomaalaista näytteilleasettajaa tarjoili omia erinomaisuuksiaan ja kohteitaan. Teemamatkat ovat kasvattaneet suosiotaan. Mikä olisi Keuruun matkailuteema, ja mikä olisi se tuote, jota matkailijoille tulisi myydä? Sitä keuruulaiset Matkamessujen avajaispäivän tilaisuuksiin ja tarjontaan osallistuneet matkailuammattilaiset pohtivat. Olisiko Keurusseudun teemamatkan ydin kulttuuri-, luonto- vai terveys- ja liikuntamatkat? Vai tapahtumamatkat, joista Ison Kirjan Juhannuskonferenssi tai Keuruun Markkinat ovat oivia esimerkkejä suurten ihmismassojen liikkumisesta Keuruulla? Rakennushankkeiden valmistuttua voivat tulevaisuudessa ampumaurheilu- ja moottoriurheilutapahtumat olla Keuruun matkailun keskiössä yhdessä perinteisten urheilutapahtumien kanssa. Mitä vaikutusta Ähtärin pandat tai Serlachiuksen museo tuovat Keuruun matkailukävijöiden kasvuun? Hotelli Keurusselän toiminnan jatko syksystä 2019 on vielä avoin samoin kuin matkailu- ja majoitusvirtojen suuri kysymys, mutta toive elää. Mikä on matkailijoille Keuruun tuote? Matka Mäkelän pienoisbussi oli lähes täynnä Keurusseudun matkailualalla työskentelevistä ammattilaisista tai alasta kiinnostuneista. Multian kunnan matkailumarkkinoinnin vastaavana Pirkko Nejlik oli muutaman vuoden tauon jälkeen messuilla etsimässä ideoita. –Keräsin matkailuesitteitä kotiin tuliaisiksi, totesi Nejlik. Kaupunginjohtaja Hannu Marsille vierailu kansainväliseen matkailumarkkinointiin painottuvilla matkamessuilla ja sieltä näkemyksien kasvattaminen oli ensikertainen tapahtuma. Kokemusta Tampereella järjestettäviltä Kotimaan matkamessuilta hänellä on aikaisempien tehtävien kautta runsaasti. Paluumatka synnytti innokkaan vuoropuhelun matkailusihteeri Leena Jaatisen ja Hannu Marsin kanssa matkailupalvelujen tuotteistamisesta ja markkinoinnista. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Mars korosti myytävän tuotteen merkitystä. Voisiko esimerkiksi Keuruun viittä kirkkoa tarinoineen konseptoida vielä konkreettiseksi matkailutuotteeksi, jotka toimisivat matkailun kärkikohteina yhdessä Petäjäveden UNESCO:n maailmanperintökohteena olevan kirkon kanssa? Marsin viesti oli, että palvelun tuotteistus ja markkinoinnin konseptointi ovat edellytyksiä sille, että markkinointi onnistuu ja kauppa käy. Jaatinen painotti markkinointia ja siinä onnistumista. –Markkinointia teemme seuraavan kerran Jyväskylän rakennusmessuilla, jossa kaupunki esiintyy yhdessä Keuruun Sähkön kanssa. Pääpaino siellä on kaupungin elinvoiman ja tonttitarjonnan esittelyssä. Seinäjoen Pytinkimessuilla kaupungilla on oma osasto. Kaupunkimarkkinointi tapahtuma- ja tonttitarjontoineen on siellä keskeisiä teemoja, totesi Leena Jaatinen.