Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit

Taito ja tarkkuus arvossaan - Joni Katajalehto ajaa tukkirekkaa myös Ammattina sankari -tv-sarjassa

–En niin sankarista tiedä, keskiverto pöllinsiirtomies kuitenkin, luonnehtii multialaissyntyinen, mutta nykyään perheineen Petäjävedellä asuva Joni Katajalehto ammattiaan. Hän on ajanut puutavaraa jo 14 vuoden ajan, siitä kymmenen viime vuotta keuruulaisen Papinaho Oy:n palveluksessa. Uuden jännittävän vivahteen työura sai, kun Katajalehtoa pyydettiin mukaan Ammattina sankari -ohjelmasarjaan. Kutonen-tv-kanavalla parhaillaan esitettävässä kotimaisessa tosi-tv-sarjassa matkataan puolen vuoden ja viiden jakson ajan neljän raskaan kaluston kuljettajan mukana. Yksi heistä on puutavararekkaa ajava Joni Katajalehto. –Olihan se sellainen tarjous, joita tulee vain kerran elämässä. Siihen piti tarttua, sanoo Katajalehto. Tähän mennessä kuvausryhmä on ollut seuraamassa kahta hänen työpäiväänsä, ensimmäistä viime lokakuussa ja toista marraskuussa. –Lokakuussa kuvauspäiväksi osui sadekeli, mutta marraskuun kuvauspäivänä oli lunta maassa ja maisemat kauniita. Varmasti kuvistakin tuli hyvän näköisiä, sanoo Katajalehto. Kuljetusala on se oma ala Katajalehto kertoo, että raskas kalusto ja puutavara-ajo ovat kiinnostaneet häntä aivan pikkupojasta, mitään muuta työtä hän ei ole harkinnutkaan. Hän kulki jo pienenä isänsä Ilpo Katajalehdon matkassa, sillä tällä oli oma auto tuohon aikaan ja rekkakortin saatuaan Joni työskenteli isänsä palveluksessa neljä vuotta. Papinaho Oy:ssä hän on ajanut nyt vuosikymmenen verran. –Nykyäänkin ajamme yhdessä isän kanssa: samaa autoa vuoroissa. Jokaisella autolla kun on kaksi kuljettajaa, sanoo Katajalehto. Edes tv-sarjaan päästy ei saa Katajalehtoa harkitsemaan alan vaihtoa rekan ratista filmiuralle. –Tämä nykyinen ala on minulle elämäntapa. Vaihtelevaa työtä, jossa ei tule kahta samanlaista päivää. Haasteitakin on, mutta erityisesti tykkään työskennellä luonnossa, sanoo Katajalehto. Autot suurempia, kelit koettelevat Reilussa kymmenessä vuodessa kuljetusalalla on jo ehtinyt tulla isoja muutoksia. –Autot ovat suurentuneet. Alkuvuosina ajettiin 60 tonnin maksimipainoilla, autot olivat lyhempiä ja matalampia. Nykyään autoja saa lastata 76 tonnin painoon asti, autot ovat korkeampia - 4,4 metrisiä, pari akselia on tullut lisää ja yhdistelmien pituuskin on kasvanut. Samoilla metsäteillä me näilläkin ajamme kuin silloin aiemmin niillä pienemmillä, toteaa Katajalehto. Puutavararekan kuljettajalta vaaditaan paitsi auton ja nosturin käsittelytaitoja myös silmää lukea teiden kuntoa. –Huonolla tiellä täytyy huomata miten tie kallistuu. Jos auto kallistuu ja painuu tien toiselle reunalle voi tie pettää alta ja auto kaatua. Kyllähän raskas kalusto koettelee teitä, mutta sanoisin, että pienemmätkin tiet ovat tätä nykyä kohtuullisessa kunnossa, sanoo Katajalehto. Yöksi kotiin tien päältä Katajalehto ajaa puukuormia Keski-Suomen alueella mm. Äänekoskelle, Jämsänkoskelle, juniin Haapamäelle ja Petäjävedelle sekä sahoille esimerkiksi Multialle ja Kinnaskoskelle Vilppulaan. –Tykkään ajaa näitä lyhempiä matkoja. Saa tehdä ja purkaa kuormia välillä eikä tarvitse yöpyä autossa vaan pääsee yöksi kotiin, sanoo Katajalehto. Myös tv-ohjelmanteko oli hänestä mukavaa. –Olen katsellut valmiita jaksoja ja kyllä niistä saa ihan hyvän käsityksen tästä työstä. Työnantajaltakin sain ohjelmasta positiivista palautetta, Katajalehto summaa tyytyväisenä. Ammattina sankari -sarjaa esitetään Kutosella ja siitä on menossa kuudes kausi. Sarja seuraa raskaan ajoneuvoliikenteen arjen haasteita alansa kovimpien ammattilaisten matkassa. Parhaillaan nähtävät jaksot on kuvattu viime vuonna.