Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Sopuisasti joulukylässä – psykologin neuvot erilaisten ihmisten kohtaamiseen

Joulu on monille perheille ja suvuille vuoden ainoa hetki, jolloin kokoonnutaan saman pöydän äärelle. Iloiseen perhejuhlan odotukseen voi liittyä myös paineita. Miten kohdata etääntyneet vanhemmat tai vakavasti sairas läheinen? Painaakko vanhat riidat villaisella? Mehiläisen psykologi Jesse Eteläaho antaa neuvoja erilaisten ihmisten kohtaamiseen joulupöydässä. Peli tai elokuva avuksi Jos välit ovat etäiset, eikä yhteyttä tule vuoden mittaan juurikaan pidettyä, kannattaa miettiä jo etukäteen, mitä itse haluaa saada joulukyläilystä. –Jos lähdet joulupöytään kiusalliseen hiljaisuuteen valmistautuen ja ajatellen, että puhuttavaa ei ole, voi olla, että niin käykin. Pohdi etukäteen, mitä tiedät pöytäseurueestasi ja valmistaudu keskustelemaan heille tärkeistä asioista. Voit myös ehdottaa elokuvan katsomista tai pelin pelaamista. Näin seurueesi saa yhteistä keskusteltavaa. Muista, että muutkin voivat olla epävarmoja tilanteesta, neuvoo psykologi Jesse Eteläaho Mehiläisestä. Vanhat kaunat huomiotta Suvun kesken voivat myös vanhat riidat jäytää ihmisten välejä. Jälleen kannattaa pohtia, mitä itse haluaisi kyseisen ihmisen kanssa saavuttaa. Usein ihmiset asettavat mielensä viritystilaan jo etukäteen, jolloin he saattavat valmistautua riitaan ja siten huomaamatta itse edesauttavat riidan syttymistä. –Päätä siis etukäteen, että ”tänä jouluna en aio riidellä”. Tuon päätöksen jälkeen loppu on riidan toisesta osapuolesta kiinni. Hän ei välttämättä ole valmis unohtamaan ja sekin täytyy hyväksyä. Voit kuitenkin kertoa, että sinä et aio käyttää yhteistä joulua riitelyyn, neuvoo Eteläho. Säästä sääli ja neuvot Yhteisellä jouluaterialla tunnelmaa voi varjostaa myös läheisen vaikea elämäntilanne tai vakava sairaus. Usein sairastunut itse ei halua sairaalan ulkopuolella itseään kohdeltavan kuin potilasta. Vakava sairaus saa luonnollisesti suuren roolin ihmisen elämässä, mutta voi olla hyvä miettiä etukäteen, mitä muuta henkilön elämässä tapahtuu. –Kohdatessasi tämän ihmisen voit kertoa hänelle, että olet kuullut tilanteesta ja se on varmasti hänelle raskas. Se riittää. Tämän jälkeen vaikeassa elämäntilanteessa oleva voi itse viedä keskustelun jaksamiseensa tai muihin aiheisiin. Vältettäviä asioita voivat olla korostuneen säälin osoittaminen tai neuvominen, jotka ovat kuitenkin hyvin luonnollisia reaktioita vaikeaan tilanteeseen. Teot puhuvat anoppilassa Jos joulun pulmana ovat anopin tai apen kanssa kärjistyneet välit, lienee miniän tai vävyn viisainta vain olla oma itsensä ja koettaa saada kumppanin perhe konkreettisilla teoilla näkemään, että tarkoitus on viettää mukavaa iltaa. –Tarjoa apua, osallistu askareisiin ja ole kunnioittavasti mukana. Anna kumppanisi perheelle aikaa ja ole itse kärsivällinen. Voi olla raskasta pitää positiivista tunnelmaa yllä, jos vastaanotto ei ole lämminhenkinen. Mikäli tilanne jatkuu ja aiheuttaa mielipahaa, voi olla hyvä ottaa asia puheeksi ja kysyä onko heitä jäänyt jokin asia vaivaamaan, sanoo Eteläaho. Stressi pois kävelyllä Jouluvapaiden tullen olisi tärkeä onnistua rentoutumaan, etteivät ajatukset jäisi kiertämään työasioihin. Oma mieli onkin tärkeää rauhoittaa: lomalla ei tehdä töitä eikä murehdita. Stressaviin asioihin voi palata taas loman jälkeen. –Jos mahdollista, ota viimeisen työvuorosi jälkeen hetki aikaa itselle. Jos siirtyy suoraan töiden kiireestä joulujärjestelyiden kiireeseen, jää mieli stressitilaan, kortisoli- eli stressihormonitaso on korkealla ja rauhoittuminen on vaikeaa. Jos loman aikana tunnet itsesi stressaantuneeksi, koeta tunnistaa olotila itsessäsi ja pyri katkaisemaan se tietoisesti. Vietä pari tuntia tekemättä mitään tai käy pitkällä kävelylenkillä, jonka aikana päätät jättää stressin taaksesi muutamaksi päiväksi. Nauti asioista, joita teet. Keskity tähän hetkeen, toteaa Jesse Eteläaho .