Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Uusi tekniikka apuna – Keuruun toiminta-alue sai uuden johtoauton

Keuruun toiminta-alue on saanut päivystävän palomestarin käyttöön uuden johtoauton. Vuoden 2018 mallia oleva Mercedes Vito Tourer 119 CDI 4x4 edustaa viimeisintä tekniikkaa, joka mahdollistaa monipuolisesti pelastustehtävien valmistelut jo matkalla kohteeseen. Aluepalomestari Mika Huuskola sanoo, että Keuruun paloasemalla ollaan erittäin tyytyväisiä uuteen johtoautoon. Entisenä johtoautona toiminut Volkswagen palveli Keuruun toiminta-alueella vuodesta 2004 lähtien ja sen mittariin oli kertynyt yli 340 000 kilometriä. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. –Uuden auton myötä paloasemamme ajoneuvokalusto on nyt yksi Keski-Suomen parhaimmista. Johtoauton hankintasuunnittelu alkoi tämän vuoden alussa, jolloin Keuruun ja Viitasaaren toiminta-alueet saivat täysin uudet autot. Valinnan tehtyämme suunnittelimme auton rakenneratkaisut meidän tarpeidemme mukaan, Huuskola sanoo. Viime tiistaina käyttöönotettu johtoauto sisältää runsaasti uutta tekniikkaa. Autossa olevan tietokoneen avulla päivystäjä pääsee nopeasti käsiksi esimerkiksi vaarallisten aineiden tietokantoihin, sääolosuhteisiin ja paikannuksiin normaali toimistokoneen tavoin. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. –Jos pelastustehtävälle päästään niin, että autossa on kuljettaja erikseen, johtamistehtävät ja tilanteen ennakointi voidaan aloittaa hyvissä ajoin ennen onnettomuuspaikalle saapumista. Johtoautossa on lisäksi kokoontumistila, jossa onnettomuuspaikalla voimme esimerkiksi poliisin ja ensihoidon kanssa kokoustaa ja pohtia pelastustehtävien ratkaisuja, Huuskola jatkaa. Johtoautosta löytyy myös drone, jonka apu tulee esille myös tilanteessa, jossa pelastusviranomaiset eivät voi lähestyä palo- tai onnettomuuspaikkaa esimerkiksi lämmön, räjähdysvaaran tai vaarallisen kemikaalin vuoksi. Dronen lähettämien kuvien avulla voidaan suunnitella, millä tavoin pelastustoimenpiteet on turvallisinta suorittaa. Auton varusteisiin kuuluu muun muassa aggregaatti, jolla voidaan tarvittaessa tuottaa tietotekniikalle virtaa paikoissa, jossa verkkovirtaa ei ole saatavilla. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Uuden johtoauton on rakentanut iisalmelainen Profile Vehicles, joka on erikoistunut muun muassa hälytysajoneuvojen rakentamiseen. Mercedes on nelivetoinen ja sen diesel-moottori kehittää 140 kilowattia. Johtoauton oma massa on 2 800 kiloa. –Auto on ajettu sisään ja nyt täysin toimintavalmis. Uusi tekniikka edesauttaa pelastustehtävien suunnittelua ja auttaa pelastusviranomaisia nopeammin sammuttamaan sekä tehtävienhoitoon, Huuskola sanoo.