Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Multian koulu ajan hermolla - Vanhan maailman koulutalo haittaa monipuolistuvaa koulutyötä

–Olemme jo pitkään kehittäneet Multialla Sinervän koulukeskuksessa opetusta uuden opetussuunnitelman suuntaan. Koulun arjessa toteutamme yhteisöllisyyttä, yhdessä tekemistä ja luovuutta, sanovat rehtori Reima Viitala ja luokanopettaja Henri Heikkinen . Koulun salista kuuluu Nenäpäivätapahtuman rumpujen jytke. Perjantaina Sinervällä on vietetty koko koulun väen yhteistä Nenäpäivää, yhdessä on hulluteltu ja heittäydytty esiintymään toisille - pidetty hauskaa. –Nenäpäivällä on meillä pitkä perinne, vuosikymmenen verran. Olemme keränneet varoja hyvään tarkoitukseen, mutta samalla me opettajat olemme omalla esimerkillämme rohkaisseet lapsiakin heittäytymään ja hulluttelemaan, ja samalla päässeet näkemään toisiamme uusissa rooleissa, kertoo Viitala. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Kohti tulevaisuuden koulua Nenäpäivä on vain yksi osa Multian koulun toimintatapaa, jota leimaavat monialaiset opintokokonaisuudet, yhteisöllisyys ja tulevaisuuden taitojen opettelu. Monialaisissa opintokokonaisuuksissa, joissa tänä lukuvuonna tutustutaan maanosiin, opettajat ja oppilaat jaetaan ryhmiin, joissa on oppilaita eri luokka-asteilta ja vetäjinä sekä luokan- että aineenopettajia. Näin opettajat pääsevät työskentelemään eri kollegoiden kanssa ja aineenopettajat tulevat alakoululaisillekin tutuiksi. –Tämä lisää oppilaiden turvallisuudentunnetta. Yläkoulussa aineenopettaja onkin jo tuttu alaluokan Afrikka-projektista. Vanhemmat oppilaat saavat kokeilla itselleen uusia rooleja toimiessaan pienimpien oppilaiden kanssa, sanoo Viitala. –Eri-ikäisten yhteispeli jatkuu välitunneillakin, ysit ja pikkukoululaiset pelaavat yhdessä säbää tai jalkapalloa, yhteispelistä tulee luontevaa, sanoo Heikkinen. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Rentoutushetki rauhoittaa Luokanopettaja Henri Heikkinen pääsi viime vuonna Sinervän koulun edustajana Sitran kolmeen ajatushautomoon, joissa pohdittiin Tulevaisuuden koulua - opetusta, jonka tavoitteena on kestävän tulevaisuuden rakentaminen. Tutkijoiden ja koulutuksen ammattilaisten yhteisistä ponnistuksista syntyi kirja, josta on tehty suomennos Tulevaisuuden koulutuksen käsikirja , 2018. –Tulevaisuudessa ihmiset joutuvat kohtaamaan suuria muutoksia ja ratkaisemaan esimerkiksi ilmastonmuutokseen tai digitalisaatioon liittyviä ongelmia. Koulun tulee vastata näihin osaamistarpeisiin, sanoo Heikkinen. Hän itse perehtyi intuition ja rentoutumisen käyttöön opetuksen apuna. –Koulupäivässä on hyvä pysähtyä ja rauhoittua. Pitkänä koulupäivänä rentoutustuokio parantaa selvästi opetukseen keskittymistä, sanoo Heikkinen. Hän itse esitteli ajatushautomossa Multian koulun piharemonttia, jota myös lapset pääsivät suunnittelemaan ja osa heidän ideoistaan myös toteutettiin. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Uudet tilat, uusia mahdollisuuksia Multialla on alkamassa uuden koulun suunnittelu. Opettajat ovat keskuudessaan puhuneet aiheesta paljonkin. Millaiset tiloista pitäisi tulla, että ne tukisivat nykyistä toimintaa ja opetuksen tuleviakin tavoitteita ja käytäntöjä. –Nykyiset opetustilat on suunniteltu vanhan koulumaailman tarpeisiin, opettajajohtoiseen luokkaopetukseen. Puuttuu pienryhmätiloja, joissa oppilaat voivat harjoitella ottamaan opiskelustaan vastuuta. Monialaisia opintokokonaisuuksia toteuttaessa taitoaineiden luokat ja sali varataan aina ensimmäisenä, tällaisistakin tiloista on meillä pula, sanoo Heikkinen, mutta korostaa, ettei perinteisiä luokkahuoneitakaan voida kokonaan unohtaa. Rehtori sanoo, että koulun suunnitteluun tulee käyttää paljon aikaa ja ottaa mukaan kaikki tulevan rakennuksen käyttäjäryhmät. –Pyrimme etsimään yhteisen vision, uudesta koulusta voisi tulla avoin toimintakeskus, jolla on monenlaista käyttöä myös koulupäivien jälkeen. Rakennus tulee suunnitella sen käyttö edellä ja etsiä siihen sopivat tilaratkaisut aikanaan yhdessä arkkitehdin kanssa, sanoo Viitala. Myös lapset pääsevät osallistumaan koulun suunnitteluun. Heille on suunniteltu arkkitehdin vetämää työpajaa, jossa jokainen pääsee miettimään, millainen olisi uusi hieno koulu. –Koulussamme on lämmin sydän. Se sykkiii aikuisten ja lasten vuorovaikutuksesta, välittämisestä ja yhteisöllisyydestä. Sitä ei saa hukata hienoimmissakaan uusissa tiloissa, sanoo Heikkinen. Koulutuksen tavoitteena tulisi olla kestävän tulevaisuuden rakentaminen. Tulevaisuudessa tarvitaan uusia taitoja, joita kestävän koulutuksen tulisi tarjota: ongelmanratkaisua, yhteistyötaitoja, kriittistä ajattelua, luovuutta, empatiaa, järjestelmä- ja suunnitteluajattelua, maailmanlaajuista lukutaitoa sekä elinikäistä oppimista. "Koulussamme on lämmin sydän. Se sykkiii aikuisten ja lasten vuorovaikutuksesta, välittämisestä ja yhteisöllisyydestä. Se ei saa joutua hukkaan hienoimmissakaan uusissa tiloissa." Henri Heikkinen luokanopettaja Sinervän koulu