Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Keurusseudun vuoden yrittäjät 2018 on valittu - Kauppiaat Outi ja Toni Mulari uskovat hyvään palveluun

K-Supermarket Järvituulen kauppiaat Outi ja Toni Mulari on valittu Keurusseudun vuoden yrittäjiksi 2018. Perusteluina ovat ansioitunut yritystoiminta ja rohkeus panostaa toiminnan kehittämiseen. Viime vuonna Mularit avasivat uuden K-Supermarket Järvituulen Tervan alueelle. Yrittäjät ovat aktiivisesti mukana myös Keurusseudun tapahtumissa. Mularit vastaanottavat yrittäjäpalkinnon Keurusseudun yrittäjäjuhlassa tänään lauantaina 3. marraskuuta. Riski kannatti ottaa Yrittäjäparilla on takana suuria muutoksia ja vuosi toimintaa Tervan liikepaikalla. –Asiakasrakenteemme on muuttunut jalan kulkevista lähiasiakkaista autokansaan, jota käy 60 kilometrin säteeltä: Virroilta, Mänttä-Vilppulasta, Ähtäristä ja Petäjävedeltä, sanovat kauppiaat. Virtain suunnalta ei mennäkään Tuuriin, vaan tullaan Keuruulle. Petäjävedellä puntarointi tehdään Jyväskylän ja Keuruun välillä. –Tervan palvelukokonaisuus on niin hyvä ja helposti saavutettava, että asiakkaiden kannattaa ajaa tänne kauempaakin. Näin meidänkin on todella hyvä olla tässä kauppiaina, sanoo Toni Mulari. Myös kielitaitoa on Tervassa tarvittu: venäjää, ranskaa, norjaa ja kiinaa. –Kiinalaisia kävi bussilasteittain, kun pandat tekivät muuttoa Ähtäriin, kertoo Outi Mulari. Vuosi sitten kauppiasparia jännitti. Iso investointi oli tehty ja lomat ja rahat käytetty muuttoon. –Nyt voi todeta, että riski kannatti ottaa, Mularit sanovat. Toiveita toteuttaen Vähittäiskaupassa tuotevalikoima kootaan asiakastoiveiden mukaan. –Asiakaskunta on nuorentunut ja erikoisempikin tavara käy kaupaksi. Vapaa-ajan asukkaat ovat tärkeitä. Esimerkiksi saksalaisperhe tahtoo täällä samaa tasoa kuin kotona Hampurissa. Paikallisia tuotteita toivotaan, samoin suomalaisia erikoisuuksia, sanoo Outi Mulari. Kauppiaista olisi tärkeää saada valikoimiin paikallista leipää. Nyt lähin leipä tulee naapurikunnista. Järvituulessa on tietoisesti satsattu erikoisruokavalioihin kuten keliakia- ja kasvisruokavalioihin. –Ihan kaikki ei onnistu. Viime joulun alla asiakas halusi ostaa kotimaisia taateleita, muistaa Outi Mulari. Erikoisetkin tuotteet tekevät kauppansa: lähiruokapäiviltä löytyi ruusunterälehtihilloa ja sitä venäläiset asiakkaat ostivat hyllyn tyhjäksi. –Oikein hyvää juuston tai keksin kanssa! Erilaiset ruokatrendit ja sesongit rytmittävät päivittäistavarakauppaa. –Välillä kristallipallo on vähän himmeämpi, onko kyseessä todellinen ruokatrendi, kuten kauratuotteiden esiinmarssi näyttäisi olevan vai esimerkiksi ruokabloggarin reseptistä tai muotidieetistä syntyvä hetkellinen innostus, kuten karppaus oli, sanoo Outi Mulari. Trendit ovat silti vähittäiskaupassa enemmänkin mauste: 80 prosenttia myynnistä muodostuu 20 prosentista tuotteita. –Ruisleipä, kevytmaito ja jauheliha, siinä muutama suomalaisten suosikkituote. Ehkä verkkokauppa Vähittäiskauppaa värittää tiukka kilpailu ja kustannustietoisuus. Asiakasryhmät pirstaloituvat, valikoimissa pitää olla toisille hyvää kuhafilettä, toinen arvostaa tarjouskahvia. –Digitalisaatio etenee sekä kaupankäynnissä että markkinoinnissa. Verkkokaupan osuus kasvaa, mutta toistaiseksi vain kasvuprosentit ovat hurjia, euromääräisesti myyntiä on yhä vaikea saada kannattavaksi. Verkkokaupan perustaminen on pohdinnassa, sanoo Toni Mulari. Trendejä ja digitaalisuuttakin tärkeämpää on asiakaspalvelu. –Henkilökunnallamme on aina aikaa vaihtaa sananen asiakkaan kanssa. Esimerkiksi yksinäiselle ihmiselle sellainen on tärkeää, sanoo Outi Mulari. Aamuparlamentissa kahvilla käyvät ikämiehet ilmoittavat kaupassa, jos ovat lähdössä reissuun, ettei heidän puuttumistaan ihmetellä ja siitä huolestuta. –Joulun aikaan Keuruun naisvoimistelijat tulevat pakkausavuksi, näin sponsoroimme liikuntaseuraa ja huomioimme asiakkaita joulukiireen keskellä. Loppujen lopuksi ihmiset ovat tämän työn suola, he tekevät jokaisesta työpäivästä erilaisen, Toni Mulari toteaa. Päivällinen kotona Mularit ovat tietoisesti päättäneet, että perhe-elämälle ja lapsille, 12-vuotiaalle Neelalle ja 6-vuotiaalle Salmalle varataan riittävästi vanhempien aikaa, vaikka yrittäjäarki kiireistä onkin. Välillä lomaillaan Tahkon mökillä tai otetaan äkkilähtö kauemmaksi. Siitä lapset pitävät. –Olemme aina hakeneet lapset hoidosta iltapäivä neljään mennessä. Kello viisi koko perhe yhdessä syö kotona valmistetun aterian, vaikka juhlapyhien kiireaikaan toinen meistä joutuukin menemään takaisin töihin sen jälkeen, linjaa Outi Mulari. Usein Toni kokkaa päivällisen ja Outi leipoo ja tiskaa. Vanhin tytär puolestaan tulee kaupalle auttamaan, kun on sopivasti aikaa. –Yhdeksän vanhana hän taisi ensimmäisen kerran olla hyllyttämässä karkkia. Palkka maksetaan ja itse tienatuilla rahoilla saa hankkia mitä haluaa, kuvailee Outi Mulari perheen talous- ja yrittäjäkasvatustapoja. Tulevaisuus Keuruulla Tulevaan Uoti ja Toni Mulari katsovat luottavaisina. –Olemme vakaasti asettuneet Keuruulle ja tämä on kauppapaikkamme myös tulevaisuudessa, kertoo oman talon Nyyssänniemeen 2012 rakentanut yrittäjäpari. Heille paikallisuus kokonaisuutena on aina enemmän kuin lähiruoka. –Se on sitä, että yrittäjinä asumme paikkakunnalla ja toimimme tiiviisti paikkakunnan hyväksi niin tarjoamalla TET-, harjoittelu- ja kesätyöpaikkoja nuorille kuin sponsoroimalla paikallista yhdistystoimintaa, sanoo Outi Mulari. Valinta Keurusseudun vuoden yrittäjäksi on Mulareista hieno kunnianosoitus tehdystä työstä ja toiminnasta Keurusseudun hyväksi. –Emmekä ole tehneet tätä yksin, vaan kiitos kuuluu myös hyvälle ja tekevälle henkilökunnallemme, muistuttaa Toni Mulari. Kauppiaspari Outi ja Toni Mulari on toiminut K-Supermarket Järvituulen kauppiaina vuodesta 2009 alkaen. Uudet liiketilat valmistuivat Tervaan syksyllä 2017. Liikevaihto syyskuussa 2018 päättyneellä tilikaudella oli 7,5 miljoonaa euroa. Henkilöstöä on yrittäjäparin lisäksi 18 henkeä. Tulos noin 150 000 euroa. "Tervan palvelukokonaisuus on niin hyvä ja helposti saavutettava, että asiakkaiden kannattaa ajaa tänne kauempaakin. Näin meidänkin on todella hyvä olla tässä kauppiaina." Toni Mulari