Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Matkalla takaisin puumerkkien aikaan

Suur-Keuruun viikon kysymys, pitäisikö käsin kirjoittamisesta koulussa luopua, herätti runsaasti kommentteja. Lähes kaikissa niissä puolustettiin käsin kirjoittamista ja moni sanoo, että sitä pitäisi päinvastoin lisätä. Perusteluja on monia ja niitä tukevat tutkimuksetkin. Aivotutkijoiden mukaan käsin kirjoittaminen muun muassa vaikuttaa oppimiseen. Pienillä lapsilla kirjainten ja lukemisen oppiminen sujuu paremmin, kun kirjaimet piirretään omin käsin. Käsin kirjoitetut asiat muistetaan paremmin kuin koneella kirjoitetut. Moni opiskelija tunnistaa tekniikan varmasti. Toisaalta älylaitteet ovat tulleet osaksi kaikkea toimintaa, opetustakin alakoulusta lähtien. Laitteiden hallittu käyttö rinnan perinteisempien opetustapojen kanssa on nykyaikaa. Tärkeää on nimenomaan oppia käyttämään laitteita ja niiden kautta avautuvia sisältöjä kriittisesti ja hyödyllisesti. Äidinkielen opettajat näkevät tilanteessa hyvät ja huonot puolet. Kielen tajun rapautuminen kännykkäviestien aikana on tosiasia. Käsialat katoavat, käsin kirjoitetaan tekstausta. Mutta esimerkiksi ylioppilaskokeessa tietokoneella kirjoitetun tekstin arviointi ei tyssää ainakaan huonoon käsialaan. Moni kyselyymme vastanneista pitää nykyistä tilannetta hyvänä: kirjoitetaan sekä käsin että älylaitteella. Kumpaankin tarvitaan. Se lienee kuitenkin tosiasia, että käsin kirjoitetut asiapaperit ja allekirjoitukset alkavat olla historiaa. Sähköinen sormenjälki on nykyajan puumerkki.