Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Jokerina pohjalla: Viisikymppisen vaivat

Terveys on asia, jota miettii vasta silloin, kun sen on menettämässä. Kun paikkoja ei kolota ja normaali päivittäinen liikunta sujuu, ei riskitilanteita muista ennakoida. Lomaviikostani osa meni vuosikymmenten takaisten selkävaivojen kanssa taistellessa. Lannerangan yliliikkuvuus eli hypermobiliteetti vei minut jällen kerran lääkepurkille ja huonosti nukuttuihin öihin. Kymmenen minuutin käveleminen kävi jo voimille, kun koko selän pitkät ojentajalihakset olivat krampissa kuin betonia. Myönnän laiskuuteni. Rautakorven Kari on tehnyt harjoitus- ja kuntoutusohjelmia selkää varten useita, mutta ne on tullut kaivettua vasta sitten esille, kun selän kanssa ei voi tehdä mitään muuta kuin maata sohvalla. Moni särkylääke olisi jäänyt syömättä, kun olisin ohjelmilla vahvistanut selän pieniä lihaksia. Päivittäisen liikkumisen tärkeys korostuu mitä enemmän ikävuosia kertyy. Kilpakentille en ole enää lähdössä enkä kuntosalillakaan havittele enää ennätyspainoja. Nyt liikunnan määrän pitäisi korvata laadun. Säännöllinen liikkuminen ehkäisee tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia sekä ylläpitää lihaksiston toimintakykyä. Sen vuoksi kuntoilun ja annettujen kuntoutusohjelmien tekeminen pitäisi olla päivittäistä. Myös silloin, kun selkä on hyvässä kunnossa. Mietin vain, kuinka pitkään minun pitää lyödä päätä seinään, että asia menisi perille? Kuntoliikunta on kilpailemista itseään ja ikääntymisen mukana tulevia vaivoja vastaan. Hyvä fyysinen kunto auttaa päivittäisen askareiden hoidossa ja antaa myös hyvän henkisen vireystilan. Aineenvaihdunnan hidastuessa säännöllinen liikunta auttaa myös painonhallinnassa, jolla on vaikutusta muun muassa veriarvoihin. Ketjun loppupäästä löytyy kansanterveys, jonka hyvä taso säästää puhtaasti yhteiskuntamme verovaroja. Liikkumisen ei tarvitse aina olla varta vasten tekemistä. Syksyn puutarhatyöt, puiden pilkkominen sekä sienestys ja marjastus ovat hyötyliikuntaa parhaimmillaan. Pitää tässä ottaa niskasta itseään kiinni ja yrittää tehdä niitä asioita, joista itse paasaan. Voi olla hyvin niinkin, että kun alan kalkkeutua oikein tosissaan, yliliikkuva lanneranka jäykistyy ja vaivat hellittävät. Sitä odotellessa liikkuminen on ainoa keino pitää itsensä kunnossa.