Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Muistiinpanot koulussa vielä käsin, pitkät tekstit jo kaikki koneella – onko käsin kirjoittamisen taito kohta tarpeen ollenkaan?

Käsin kirjoittaminen vähenee koko ajan ja aina vain nopeammin. Tietokoneet muuttivat kirjoittamisen tapoja jo paljon, mutta varsinaisen kiihdytyskaistan koneella kirjoittamiselle ohi käsin kirjoittamisen ovat tarjonneet älypuhelimet ja muut mobiililaitteet. Kannettava tietokone tai tabletti on kokouksissa paperilehtiötä yleisempi muistiinpanoväline, ja yhä useampi naputtelee kauppalistansakin älylaitteisiin. Vääjäämätön kehitys on tunnustettu jo kouluissakin. Tänä päivänä koneella kirjoittamista opetellaan systemaattisesti jo alkeisopetuksessa. –Riippuu ryhmän valmiuksista, mutta kyllä. Jos niitä on, näppäilytaitoja aletaan opetella jo ekaluokalla, luokanopettaja Airi Niemelä Keuruun ala-asteelta vahvistaa. Käytännössä näppäilytaito on kymmensormijärjestelmän harjoittelemista pelillisin tietokoneohjelmin. Se on Niemelän mukaan oppilaille hyvin mieluisaa. Toinen ulottuvuus kehitystä on, että käsiala- tai vanhoin termein kaunokirjoituksen opettelusta on alakouluissa luovuttu. –Kauno- tai tyyppikirjaimia ei enää ole. Nyt opetellaan kirjoittamaan opeteltaessa vähän vanhan kaunon suuntaan uudistettuja tekstauskirjaimia. Eikä tavoitteena ole enää yhdenmukainen, vaan oma luettava käsiala. Käsin kirjoittamista ja sen oppimista pidetään kuitenkin edelleen tärkeänä. –Se on opehuoneen kahvipuheissa esillä jatkuvasti, ja kyllä meillä vielä paljon käsinkin kirjoitetaan. Vihkotyöskentelyä arvostetaan ja sitä harjoitellaan. Kirjoitelmavihkot ovat ainakin täällä Kivelän koululla käytössä vielä kuudesluokkalaisillakin, vaikka luovaa kirjoittamista ja tekstin muokkaamista toki tehdään myös koneilla, Airi Niemelä kertoo. Käsin kirjoitetun muistaa paremmin Käsin kirjoittamisen vaikutusta muun muassa aivotoimintaan on tutkittu ja sen merkitys suureksi todettu esimerkiksi Työterveyslaitoksen tutkimuksissa. Tutkittaessa fyysisen toiminnan vaikutusta mieleen ja mielen fyysiseen toimintaan kohdistuvaa ohjausta käsin kirjoittaminen on todettu erittäin tärkeäksi. Tutkimusten mukaan esimerkiksi käsin kirjoitetut muistiinpanot muistetaan paremmin kuin koneella kirjoitetut. Tämä johtuu siitä. että käsin kirjoittaminen on hitaampaa, ja koska kaikkea ei ehdi kirjoittaa muistiin, asia täytyy samalla prosessoida aivoissa. Tutkimuksissa käsin kirjoittaneet ovat muistaneet kirjoitetuista teksteistä jälkeenpäin enemmän kuin koneella kirjoittaneet. On koneella kirjoittamisesta toki hyötyäkin, Keuruun yhteiskoulun lukion äidinkielenopettaja Anne Hinkkanen huomauttaa. –Esimerkiksi äidinkielen sähköinen ylioppilaskoe on mielestäni kirjoittajille käsin kirjoitettavaa tasapuolisempi. –Siisti puhtaaksikirjoitus on ollut yksi käsin kirjoitettavan ylioppilasaineen arviointikriteereistä ja se siten hieman syrjinyt kirjoittajia, joilla on hankaluuksia esimerkiksi käsialan siisteyden kanssa. –Ja kyllähän koneella kirjoittaminen helpottaa paljon tekstin kokonaisuuden hahmottamista, tekstin muokkaamisesta puhumattakaan. Oikeakielisyys kärsii, käsiala horjuu Ikävämpiäkin huomioita Hinkkanen on kuitenkin pitkään äidinkieltä opettaneena koneella kirjoittamisen yleistyessä joutunut tekemään. Sen lisäksi, että vähäinen käsin kirjoittaminen tekee käsialoista aina vain vaikeammin luettavaa. –Onhan oikeakielisyyden taso nykyisin järkyttävän huono. Isot ja pienet alkukirjaimet, pilkut, pisteet ja muut välimerkit – kun niitä ei älypuhelinajan viestinnässä käytetä, niin ei niitä enää osatakaan. –Myös kirjallisen kielen rekistereitä näyttää alkaneen hävitä. Käytetty kieli vaihtelee aina vain vähemmän tilanteen mukaan tai sen edellyttämällä tavalla. Äidinkielenopettaja Auli Väänänen-Linna kertoo, että yläasteellakin aineet ja esseet kirjoitetaan nykyisin koneella, mutta paljon kirjoitetaan edelleen myös käsin. –Muistiinpanoja ja tehtäviä muun muassa, vaikka työkirjoja ei enää olekaan. Totta kai, käsin kirjoittaminenhan on tärkeää hienomotoriikan ja muistamisen kannaltakin ja oppimisen väline. Asioita voi hahmottaa visuaalisesti kirjoittamalla, mutta myös piirtämällä. Sitäkin teemme esimerkiksi ideakarttoja piirrellen. –Ja vaikka kirjoittaminen tärkeää onkin, ei se ole äidinkielen tunneilla ollenkaan pääasiallinen opetus- ja oppimismenetelmä. Teemme paljon ryhmätöitä, joita puramme puhuen, ja opimme myös draaman keinoin, Väänänen-Linna muistuttaa.