Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Jäitkö junasta?

"Junavuoroja tulossa lisää Tampereen ja Vilppulan välille" Noin otsikoi Pirkanmaan ja Tampereen valtalehti, Aamulehti 8. lokakuuta 2018. Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt - huomio! pyytänyt Mänttä-Vilppulan kaupunkia ilmoittamaan kiinnostuksensa pilottiyhteistyöhön. Pilottiliikenne ulottuisi myös välille Vilppulasta Mänttään. Kuinkas sitten käykään välillä Vilppula-Kolho-Haapamäki-Keuruu. Pahalta vaikuttaa. Herra ja rouva Keuruu on jälleen antavan osapuolena. Kävin tsekkaamassa 13. ja 14. päivänä Tampereelta tulevan matkustajien luvun. Lauantaina neljä ja sunnuntaina kuusi matkustajaa. Ei siis paljon. Pyhänä oli kaksi "tsekkitraktoria" eli vaunua ja lauantaina yksi vaunu. Kävin 8. kesäkuuta kello 6.52–8.45 Jyväskylä-Keuruu-Seinäjoki-junan kyydissä. Se maksoi eläkeläiselle 15 euroa. Junassa oli Keuruulta neljä matkustajaa. Ähtäristä alkaen junaan nousi runsaasti matkustajia, loppumatkasta Seinäjoelle se oli täysi. Edellä olevasta on todettava, että liikenneministeriön pilottihankkeen vaikutuksesta Mänttä-Vilppulan kaupunkia ollaan viemässä eteenpäin ja junaliikenne ohjautuu Tampere-Vilppula-Mänttään. Pääteasema on siis Mänttä ja junavuoroja neljä suuntaansa. Kuinka siis käy Tampere-Haapamäki-Keuruu välin liikenteen? Vilppula, Kolho, Haapamäki ja Keuruu ovat ainoat neljä pysäkkiä. Ei taida matkustajia liiemmälti olla. Toivoa sopii siis, että junissa olisi kaksi vaunua ja toinen menisi Vilppulasta Mänttään ja toinen vaunu Haapamäen kautta Keuruulle. Jyväskylä-Keuruu-Haapamäki-Seinäjoki reitin matkustajajunaväli säilynee nykyisenä, ellei jopa lisäännyt. Uteliaana junaliikenteen säilymisestä kysynkin - herra ja rouva Keuruu, oletko junakyydissä mukana? Kiskojen kalketta kuunnellen hyvää syksyä Alpo Ojala