Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Viikon kysymys: Miten hillitsisit kaahailua liikenteessä?

Liian painava kaasujalka aiheuttaa paljon vaaratilanteita ja usein suuria murheitakin, viimeksi viime viikon lopulla Pohjanmaalla Kalajoella. Mikä olisi sinun ratkaisusi ongelmaan; miten saada nuoret ja vanhemmatkin kaaharit kuriin ja vauhdit Suomen teillä nopeusrajoitusten, olosuhteiden ja tilanteiden vaatimille tasoille? Tehoaisiko nopeusvalvonnan lisääminen? Kovemmat rangaistukset? Asennekasvatus tai jokin muu, mikä? Kerro mielipiteesi tai ehdotuksesi meille ja muille lukijoille vastaamalla Viikon kysymykseen Suur-Keuruun verkkopalvelussa www.suurkeuruu.fi. Valitse Viikon kysymys -jutun kyselystä sinulle sopiva vaihtoehto ja klikkaa! Vastattuasi näet saman tien, kuinka muiden vastaajien vastaukset ovat jakautuneet. Jos haluat kertoa jonkin aivan muun konstin tai perustella taikka laajentaa vastaustasi, voit tehdä sen klikkaamalla ensin jutun alla olevaa Kommentoi-painiketta. Viikon kysymys julkaistaan Suur-Keuruun verkkopalvelussa ja painetussa lehdessä torstaisin. Samalla kerrotaan, miten lukijoiden vastaukset edelliseen Viikon kysymykseen ovat prosentuaalisesti jakautuneet. Viime viikolla kysyimme, miten tekisit kouluruuasta houkuttelevampaa. Kolme neljännestä kysymykseen vastanneista oli sitä mieltä, että asialle olisi kenties tehtävissä jotain. Hyvänä ja tarpeeksi houkuttelevana kouluruokaa piti nykyisellään 25 prosenttia vastaajista. Vastaajista 22 prosenttia tekisi kouluruuasta houkuttelevampaa tekemällä siitä maukkaampaa esimerkiksi maustamalla. 18 prosenttia vastaajista lisäisi koulujen ruokalistoille nykynuorten suosikkiruokia ja täsmälleen sama määrä kieltäisi kaupassa eväsostoksilla käynnin kouluaikana. Vastaajista 17 prosenttia oli sitä mieltä, että houkuttelevuus lisääntyisi, kun kouluruokaan käytettäviä määrärahoja lisättäisiin. Yksi vastaustaan kommentointimahdollisuutta käyttäen laajentanut totesi vastausvaihtoehdoista puuttuvan kokonaan kouluruokailuun vaikuttavimmiksi todetut vaihtoehdot. –Osallistaisin oppilaita kehittämään kouluruokaa. Informoisin oppilaiden huoltajia kouluruokailun merkityksestä päivittäiselle jaksamiselle sekä kouluruokailun tämän hetken tavoitteista omassa koulussa, vastaaja kirjoittaa ja perustelee: –Kouluruoka on vain osa kouluruokailu-kokonaisuutta. Esimerkiksi ruokailutilojen toimivuudella sekä riittävällä ruokailuajalla on merkitystä syödyn ruoan laatuun. Siksi lisävarat on kohdennettava kouluruokailuun pelkän kouluruuan sijaan. Tällöin varoja tulisi käyttää myös opetuksen puolella oppilaiden osallisuuden mahdollistamiseen.