Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Poliisitalon salaisuudet kiehtovat koululaisia - Kotiseudun historia ja kulttuuriperintö tutuksi työpajoissa

Haapamäen yhtenäiskoulun kuudesluokkalaiset katselevat kotikylää uusin silmin, sillä syksyn mittaan he ovat osallistuneet Keuruun museon hankkeeseen, jossa Haapamäen rautatieläistaajaman historiaa ja kulttuuriperintöä opiskellaan uudella tavalla lasten ja nuorten näkökulmasta. Samalla karttuu opetusmateriaalia opettajille tulevaisuutta varten. –Olemme kiertäneet Haapamäellä ja valokuvanneet taloja. Se oli mielenkiintoista. En tiennytkään, että täällä on ollut vaikka lihakauppa, vaatekauppa ja oma poliisiasemakin, kertoi kuudesluokkalainen Fiia Riihonen Haapamäen yhtenäiskoulusta. Luokkakaveri Rasmus Vuorela puolestaan huomasi, miten taajama on muuttunut. –Nykyään täällä on paljon vähemmän liikkeitä. Lapset tutustuivat kaupunkikuvaan ja arkkitehtuuriin valokuvaaja Esko Soinin opastuksella. Sekä Fiia että Rasmus haluaisivat tutustua Haapamäen keskustaan ja sen taloihin vielä paremmin, esimerkiksi poliisitaloa koko kuudes luokka olisi halunnut tutkia myös sisäpuolelta ja kuulla keitä ihmisiä siellä on ollut ja mitä kaikkea talossa onkaan vuosien varrella tapahtunut. –Isovanhemmat varmasti tietävät jotain, heiltä voisi kysyä, pohti Fiia. –Minun koko sukuni on asunut täällä, heiltä täytyykin kysellä, suunnitteli puolestaan Rasmus. Fiiasta ja Rasmuksesta Haapamäen hienoimmat rakennukset nykyisin ovat koulu ja Suoja. –Koulurakennus on kooltaan suurin ja Suojalla on paljon historiaa, lapset sanoivat. –Kirkkokin on hieno. Ihmeellistä, että näin pienessä kylässä on tuollainen suuri kirkko, Fiia sanoi ylpeänä kotiseudustaan. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Kulttuuriperinnön opetuspaketteja Varhaiskasvatuksen ja ala-asteen opettajat ja ohjaajat ovat toivoneet uuteen opetussuunnitelmaan soveltuvia kulttuuriperinnön opetuspaketteja. Keuruun museon hankkeessa Haapamäen rautatieläistaajama – opitaan kulttuuriperinnöstä lasten näkökulmasta, avataankin paikkakunnan omaleimaista ja rikasta kulttuuriperintöä uudella tavalla esi- ja peruskoululaisille. Toimintaan on saatu avustusta Museovirastolta liittyen meneillään olevaan eurooppalaiseen kulttuuriperinnön teemavuoteen. –Hankkeessa edistetään vuorovaikutusta ja yksilöiden sekä yhteisöjen osallisuutta kulttuuriperinnön jakamiseen. Lähtökohtana on opetuspakettien kehittäminen osallistavalla menetelmällä, jossa materiaalien käyttäjät, lapset, ovat alusta asti mukana ideoimassa, tekemässä ja testaamassa tehtäviä. Hanke toteutetaan työpajamuotoisena yhteistyössä Haapamäen yhteiskoulun opettajien, paikallisten yhdistysten ja vapaaehtoisten kanssa, kertovat hankekoordinaattori Liisa Vesterinen ja Satu Soutolahti . Hän toimii hankkeen pedagogisena asiantuntijana. Jokainen luokka työskentelee aiheensa parissa 6-8 oppituntia. Tavoitteena on, että lapset osallistuvat ikätasonsa mukaisesti opetuspakettien suunnitteluun ja tekemiseen tuomalla esiin omia ajatuksiaan ja huomioitaan lähiympäristöstä. He ovat sekä tiedon tuottajia että kulttuuriperinnön kokijoita. Näin ollen lasten näkökulmasta syntyneet julkaistavat aineistot kiinnostavat laajasti samanikäisiä lapsia. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Yhdessä järjestöjen kanssa Myös paikallisia järjestöjä rohkaistaan siirtämään ja valmistamaan opetuskäyttöön materiaalia omasta kulttuuriympäristöstään. Näin luodaan yhteisöllisyyttä ja vahvistetaan kulttuuriperinnön arvostusta ja omien juurien tuntemista. Hankkeen avulla luodaan toimintamalli, jota voidaan jatkossa soveltaa myös muihin päiväkoteihin ja kouluihin Keuruulla. Mukana ovat Haapamäen päiväkodin ja yhtenäiskoulun lisäksi Haapamäellä toivat perinne- ja paikallisyhteisöt ja yhdistykset Museoveturiyhdistyksestä Marttoihin ja kansalaisopiston muistelupiiriin. Työ jatkuu vuoden loppuun Hanke alkoi elokuussa ja jatkuu vuoden 2018 loppuun. Elokuussa opettajille on lähetetty alkukysely kulttuuriperintökasvatuksesta ja sen tarpeista opetustyössä. Koululta on saatu kullekin luokalle teemat, joiden ympärille oppitunnit ja tehtävät rakennetaan. 0-3-luokkien aiheeksi on valittu rautatiet, 4-6-luokille Haapamäen katukuvan muutos ja arkkitehtuuri ja 7-9-luokat paneutuvat puolestaan entisajan koulunkäyntiin ja paikallisiin kirjailijoihin.. –Kokemusten ja materiaalien pohjalta muotoillaan opetuspaketit, jotka testataan luokissa ennen viimeistelyä ja pakettien julkistamista. Me emme itsekään vielä tiedä, millainen on lopputulos. Se muotoutuu työn kestäessä, sanovat Vesterinen ja Soutolahti.