Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

POP Pankki jälleen suomalaisten pankkien asiakastyytyväisyystutkimuksen ykkönen

POP Pankki menestyi jälleen pankkien asiakastyytyväisyyskyselyssä. Asiakkaiden tyytyväisyyttä ja uskollisuutta suomalaisella pankki- ja rahoitusalalla tutkii vuosittain riippumaton yhtiö Epsi Rating, joka julkaisi tämänvuotisen tutkimuksensa tulokset maanantaina. POP Pankki oli 86,8 indeksipisteellään tutkimuksen selvä ykkönen yksityisasiakkaiden vastauksissa. Seuraaviksi sijoittuivat Säästöpankit asiakastyytyväisyyden indeksipisteillä 82,8 ja kolmanneksi Handelsbanken pisteillä 80,1. Kärkikolmikko on ollut sama vuodesta 2016. Yli 75 indeksipisteen erittäin korkean tyytyväisyystason ylsivät yksityisasiakkaiden joukossa myös tänä vuonna ensimmäisen kerran mukana tutkimuksessa ollut S-Pankki sekä OP Ryhmä ja Aktia. Koko pankkitoimialan yhteinen indeksipisteluku oli 74,4. Vuodesta 2011 tutkimuksessa mukana olleen ja seitsemänä vuonna ykköstilan vieneen POP Pankin yksityisasiakkaiden asiakastyytyväisyysindeksi nousi viime vuodesta kolmen indeksipisteen verran. Nousu oli tutkimuksen suurin. –Vaikka pankkimaailma digitalisoituukin vauhdilla, tarvitsevat pankit ja asiakkaat edelleen ihmisiä, sillä luottamus rakennetaan henkilökohtaisesti, Keuruun Osuuspankin toimitusjohtaja Markku Ristiniemi kommentoi asiakastyytyväisyystutkimuksen tulosta POP Pankkiliiton toimitusjohtaja Pekka Lemettisen näkemykseen yhtyen. Yksityisasiakkaiden asiakastyytyväisyys pankkeihin pieneni kokonaisuudessaan tänä vuonna hieman viime vuoden huipputasosta. Indeksipistein mitattuna ero oli 1,5 pistettä. Yritysasiakkaiden keskuudessa tyytyväisyys pankkien toimintaan sen sijaan oli nyt 4,4 ideksipistettä pienempää kuin 2017. Yritysasiakkaiden ykkönen asiakastyytyväisyydellä mitattuna oli Handelsbanken. Säästöpankki oli kakkonen ja OP Ryhmä kolmonen. Epsi Ratingin Pankki ja rahoitus 2018 -tutkimuksen toteutti Uppolumi Oy haastattelemalla puhelimitse 1 729 Suomessa asuvaa yli 18-vuotiasta yksityisasiakasta ja 936 yritysasiakasta 5. elokuuta ja 21. syyskuuta välisenä aikana.