Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Musiikillista kasvua itse tehden ja ilolla

Läntisen Keski-Suomen musiikkiopisto on tänä syksynä alkanut soveltaa uutta opetussuunnitelmaa toimintaansa. Tämä näkyy muun muassa muskareissa ja uudessa alkeisorkesterissa. Toista vuotta Keuruulla muskaritoiminnassa työskentelevä Sirpa Berg on innoissaan tulevasta. –Tänä vuonna vedän muskareiden lisäksi myös Keuruulla täysin uutta alkeisorkesteria. Se on kaikkien soittimien vasta-alkajille avoin orkesteri, jossa opetellaan yhteismusisoinnin perusteita, Berg kertoo. Alkeisorkesteri on tarkoitettu muusikonaluille, jotka ovat vasta aloittaneet tai soittaneet jonkun aikaa. Soittimella ei siis tarvitse vielä osata soittaa ollenkaan ja nuotitkin saa olla vielä vieraita. Nämä taidot kehittyvät orkesterissa. –Alkeisorkesterissa sukellamme yhteismusisoinnin maailmaan muun muassa rytmiikkaharjoitusten ja laulamisen avulla. Berg kertoo alkeisorkesterin alkavan harjoittelemaan myös tarinasäveltämistä. –Tarinasäveltämisen pohjalla ovat lasten piirtämät kuvat, joista teemme ensiksi laulun. Keksimme laululle myös nimen. Orkesteriversion oppiminen etenee laulun ja sanarytmien kautta yhteissoittoon, jossa jokainen pääsee soittamaan omaa soitintaan omien valmiuksiensa mukaan, Berg kuvailee. Uudenlaisella tavalla tehtyä esitystä päästään hänen mukaan mahdollisesti seuraamaan jo musiikkiopiston joulukonsertissa. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Uudistunutta opetussuunnitelmaa Berg hyödyntää myös muskariryhmissä. Opetusta tullaan muuttamaan yhä enemmän toimintapainotteiseksi, jossa oppiminen tapahtuu oman tekemisen ja kokeilemisen kautta. Ryhmät tulevat käyttämään paljon rytmisoittimia ja kehon liikkeitä apuna oppimisessa. –On hauskaa huomata, kuinka jo vauvatkin alkavat elämään musiikin mukana. He osaavat odottaa tiettyjä liikkeitä ja tunnistavat kappaleita. Oman tekemisen kautta oppiminen alkaakin Bergin opetuksessa jo muskarista ja jatkuu vielä myöhemmin soitinopetuksessa saakka. Tärkeänä opettajuudessaan hän pitää sitä, että kaikilla oppilailla on omat vahvuutensa, joita tulee kunnioittaa. –Musiikissa kaikki tavat päästä päämäärään ovat yhtä hyviä, oikeaa tai väärää tapaa ei ole. Uskon vahvan varhaiskasvatuksen merkityksen olevan tärkeä myös myöhemmin soittamisuran edetessä esimerkiksi soittajan itsetunnon kannalta oppimisen haasteiden kasvaessa. Berg uskookin kokonaisvaltaisen opetuksen voimaan musiikkiharrastuksessa. –Mielestäni se kantaa pitkälle, kun musiikkiopinnoissa hyvin laajasta pohjasta siirrytään pikkuhiljaa spesifimpien taitojen harjoittamiseen. Esimerkiksi alkeisorkesteri toteuttaa tätä ajatusta hyvin.