Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

"Huomio Huomio" -merkki tarpeen Urrian hyppyrissä – Kimmo Pahkala lukee Neste-rallissa nuotteja Tulevaisuuden Tähdelle

Tulevana viikonloppuna petäjävetinen kartanlukija Kimmo Pahkala ottaa yhdessä kuljettaja Henri Hokkalan kanssa ison askeleen kohti rallin kansainvälistä huippua. Pahkala osallistuu jyväskyläläisen Hokkalan kanssa ensimmäistä kertaa Neste-ralliin. Miesten alla rallissa on tehdasviritteinen ja etuvetoinen Ford Fiesta R2T, jonka litrainen kone kehittää 185 hevosvoimaa. Kilpa-auto ja osallistumisoikeus MM-ralliin tulivat palkinnoksi AKK-Sports Oy:n perustaman Tulevaisuuden Tähtikisan voitosta. 23-vuotias Hokkala valittiin ennen juhannusta kisan voittajaksi viiden alle 25-vuotiaan SM3-luokassa menestyneen suomalaiskuljettajan joukosta. Pääsyn valintatilaisuuteen varmisti Pohjanmaan SM-rallin ylivoimainen voitto. –Voitimme Pohjanmaa Rallin omalla Peugeot 208 R2:lla. Neste-ralliin lähdemme Puolan M-Sportin WRC3- sekä junioreiden WRC-luokkiin kuuluvalla täydellisellä kilpailu- ja huoltopaketilla. Olimme tutustumassa heinäkuun alussa Puolassa henkilökuntaan ja kyseiseen autoon, jota pääsimme myös testaamaan. Se vaatii vielä lisää testikilometrejä, sillä tiet Puolassa olivat niin hitaat, etteivät ne testit ja säädöt sellaisenaan toimi Neste-rallissa, Petäjäveden Urheiluautoilijoita edustava Pahkala kertoo. Kuskin penkiltä kartanlukijaksi Pahkala sai rallikärpäsen pureman 1980-luvulla Urrialla. Silloin pimeällä ajetut erikoiskokeet, ralliautojen äänet sekä illan hämyinen tunnelma tekivät vaikutuksen nuoreen mieheen. Mies ehti ajaa itsekin pikkukisoja junnusarjoissa, mutta panostaminen olisi vaatinut enemmän rahaa, joten laji jäi häneltä harrastuspohjalle. Siskonpoika Henri Hokkala sai houkuteltua enonsa mukaan, kun lupaava kuljettaja tarvitsi nuottikilpailuihin mukaan ammattitaitoisen kartturin. Edellisinä vuosina Hokkala ajoi rallin junioreiden SM-sarjaa, joissa hän saavutti Suomen rallin junioreiden SM-hopeaa ja -pronssia. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Hokkalan kehitys on ollut nopeaa, sillä hän on ajanut rallia vasta kolme vuotta. Junioreiden kisat ovat yksipäiväisiä nuotittomia kilpailuja, kun taas tälle vuodelle SM-osakilpailut ovat kaksipäiväisiä. Lisäksi erikoiskokeet saa ajaa etukäteen läpi kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla tehdään erikoiskokeelle nuotit ja toisella kierroksella ne tarkistetaan. –Neste-ralli on ensimmäinen nelipäiväinen kisa meille. Totta kai on odottava tunnelma. Toiveena olisi, että tekisimme ehjän suorituksen ja voisimme mitata tasoamme ajamalla, ei muiden epäonnistumisella tai rengasrikoilla. Meidän vauhdistamme en ole huolissani, sanoo Pahkala. Luottamus tärkein työväline Pahkalan mukaan kartturin tehtäviin nuotinluvun lisäksi kuuluu olla autokunnassa se, joka pitää auton oikealla reitillä, on yhteydessä huoltoon ja tekee kaiken sellaisen työn, mikä auttaa kuljettajaa keskittymään vain itse ajamiseen. –Kartanlukijoilta odotetaan aina virheettömyyttä ja rauhallisuutta. Silti inhimillistä on se, että virheitä tulee. Luottamus on kuljettajan ja kartturin tärkein työväline. Jos siinä vierellä alkaa pelätä tai jännittää, että metsään mennään, ei kilpailusta tule mitään. Myös rytmitajun hahmottaminen on kartanlukijalle tärkeää. Oikea nuotti pitää tulla oikeaan aikaan, sillä pienellä virheellä voi olla suuret seuraukset. Hokkalan hurjasta vauhdista huolimatta Pahkala ei pelkää sukulaismiehensä kyydissä. Vaikka miehet ovat kokeneet yhdessä ulosajon, luottamus ei ole karissut. –Henri on hyvä autonkäsittelijä ja tekee hyviä ratkaisuja. Hän on myös tarkka nuoteista, mikä edellyttää minulta tarkkaavaisuutta, Pahkala sanoo. Neste-rallissa Pahkala pääsee kilpailemaan kotikulmillaan. Urrian tiet ovat miehelle tuttuja jo nuoruusvuosiltaan. Erityisesti Urrian hyppyri, joka monelle ulkomaalaiselle takavuosina koitui kohtaloksi. –Hyppyri niittää mainetta edelleen, vaikka se on vuosien varrella madaltunut. Se on oikeastaan koko reitillä ainoa hyppyri, johon jopa WRC-autoilla on hiljennettävä. Meidän nuoteissa lukee hyppyrin kohdalla "tuplahuomio" ja "nopeusrajoitus". Tosin siihen hyppyrille nousevan mäen alla meillä on vauhtia vielä noin 150 kilometriä tunnissa, Pahkala nauraa.