Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Sama auto kädessä ja tallissa – Ryppypeppurenu on Erkki Wirkkalan ajoneuvokokoelman helmi

Siitä huolimatta, että keuruulainen Erkki Wirkkala tunnustautuu BMV-mieheksi, löytyy miehen ajoneuvokokoelmasta yksi menopeli, joka on hänelle erityinen: Renault 4CV, vuosimallia 1952, tutummin ryppypeppurenu. Auto on saanut kutsumanimensä takaluukussa olevista ilmanottoaukoista. Erikoisuutena ovat myös takarenkaiden edessä olevat ilmanottoaukot, joiden avulla ajoviima jäähdyttää auton takana olevaa moottoria. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. –Hankin auton itselleni keuruulaisen Matti Kärjen perikunnalta vuonna 2014. Ongelmaksi puretun auton kasausvaiheessa oli se, etten tiennyt, mikä osa kului mihinkin. Itselläni oli samanmerkkinen, vuosimallia 1956 oleva Renaultin-raato, josta sain varaosia kunnostukseen, Wirkkala kertoo. Wirkkalan renua entisöitiin niin Keuruulla, Orivedellä kuin Jyväskylässäkin. Kori lasimurskapuhallettiin, jousikuormitteinen sisäkatto ja ovet verhoiltiin sekä koria hitsattiin, pakkeloitiin ja maalattiin. –Jarrusylinterit ja muut jarruosat, puskurit ja lamput tilasin suoraan Ranskasta, josta varaosia on vielä hyvin saatavina. Museorekisteriin sain auton 17.6.2017. Sitä ennen ehdin osallistua sillä luvan perästä Keuruun Wappuajoihin viime vuonna, jatkaa Wirkkala. Muutama vuosi sitten Wirkkala vieraili Vehoniemen automuseossa. Sieltä mies löysi täsmälleen samanlaisen ryppypeppurenun pienoismallin, joka oli vielä aivan samanvärinenkin. –No sehän oli pakko saada kotiin hinnalla millä hyvänsä. Minulla on pienoismalleja muistakin omistamistani ajoneuvoista. Juttu jatkuu kuvien jälkeen. Wirkkalan autokokoelmaan kuului muitakin ajoneuvoja. Autokeräily alkoi vuonna 1987, kun Wirkkalan veli kertoi Säynätsalossa olleesta vuoden 1956 vuoden Ford Angliasta, joka oli kuulema liian hieno hukattavaksi. Malli ei ollut se perinteinen "juustohöylä", vaan kyseisen Anglian muodot olivat pyöreämmät kuin myöhemmät vuosimallit. –Auto oli niin hyvässä kunnossa, että siitä tuli hyvä käyttöauto. Moottorissa oli ostaessani kangaspäällysteiset tulpanjohdot. Eräs tuttu mies sanoi minulle, että kannattaa vaihtaa ne uusiin. Muuten se pistää kävelyttämään, Wirkkala nauraa. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Myöhemmin ajoneuvokokoelma täydentyi myös kaksipyöräisillä menopeleillä: Vespa Rally 200:lla, vuosimallia 1975 sekä vaimolle syntymäpäivälahjaksi ostettu vuoden 1954 Vespa Piaggio 125:lla. –Tarjolle tuli myös BMW-merkkinen moottoripyörä. Keski-Euroopassa aikoinaan työskennellyt poikani löysi Saksasta 750-kuutioisen, vuosimallia 1976 olevan BMW:n. Kävimme sen hakemasta Mannheimista. Yksi erikoisimmista Wirkkalan ajoneuvoista on kaksipaikkainen BMW Isetta 300. Samanlaisia ajokuntoisia Isettoja on Suomessa rekisterissä vain neljä. Eikä miehen ajoneuvot tähän vielä lopu, sillä työn alta löytyvät 1926 vuosimallia oleva Ford TT, jonka Wirkkala omistaa yhdessä keuruulaisen Hannu Sieväsen kanssa sekä todella pitkäaikaisprojekti, vuonna 1986 aloitettu vuoden 1968 Triumph Herald. –Vanhat ajoneuvot ovat aina kiinnostaneet. Tykkään käydä erilaisissa näyttelyissä ja tilaisuuksissa, joissa vanhoja ajoneuvoja on esillä, tunnustaa Wirkkala.