Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Mielipide: Junaliikennettämme ei saa ajaa sudenkuoppaan

Suur-Keuruussa oli äsken upea artikkeli ratojemme henkilöliikenteen kehittämisestä. Asia on varsin tuttu, sillä olen mukana Liikenne- ja Viestintäministeriön asettamassa raideliikenteemme pilotointityöryhmässä Keuruun kaupungin valtuuttamana. Tämän työryhmän toimeksiannosta on LVM:n ja maakunnallisten liittojen kustannuksella konsulttiyhtiö WSP laatinut suunnitelmat junaliikenteemme voimakkaasta kehittämisestä ja junavuorojen lisäämisestä. Suunta on oikea. Ratojemme henkilöliikennettä halutaan kerrankin suunnitella lisättäväksi. Jos visiot toteutuisivat, se merkitsisi monia uusia elinvoiman mahdollisuuksia seuduillemme. Tämä on hyvä. Mutta pelkään pahaa sudenkuoppaa hyväuskoisissa visioissa. Tämä sudenkuoppa on ratojemme liikenteen taloudellinen irrottaminen valtakunnan liikenteestä. Nykyinen liikenteemme on luonnollinen osa valtakunnan junaliikennettä pääratojen syöttöliikenteenä nettotulosta tuottavalle VR:lle ja on täten mielekästä ja tuottavaa VR:lle osana sen toiminnallista kokonaisuutta Raideliikenteemme talouden irrottaminen muusta maamme raideliikenteestä merkitsisi jo lähtökohdissaan yksityiselle ratojemme yrittäjälle tappiollista toimintaa ilman nyt kuviteltua kuntien ja maakuntien rahaa. On oltava valitettavasti realisti. Kunnilla ja ainakaan Keuruulla ei ole rahaa tällaiseen. Keuruun kaupungin paikallisliikennetyöryhmän puheenjohtajana tiedän tämän ja tiedän myös sen, että tulevilla maakunnillakaan ei ole eikä tule olemaan edes suunnitelmissa rahaa junaliikenteen ostoon. Onko jokin yksityinen rahoittaja? Tätä en tiedä. En ainakaan ole löytänyt, vaikka olen asiaa selvittänyt. Mikään potentiaalinen raideliikenteen harjoittaja ei ole asiaa kysyessäni edes ajatellutkaan ratojemme liikenteen hoitoa. Täten olemme astumassa sudenkuoppaan, jos kuvittelisimme pelkästään yksityistämisen turvaavan junaliikenteemme. Ratojemme liikenne on jatkossakin nähtävä pääratojen valtakunnallisen junaliikenteen eri suuntiin ja eri suunnista tapahtuvana syöttöliikenteenä, jolla on taloudellista merkitystä pääratojen liikenteen nettotulokselle. Mielestäni ratojemme liikenteen tulee jatkossakin velvoittaa Pääradan ja Jyväskylän radan liikenteen harjoittajille, olivatpa nämä sitten yksityisiä tai valtiollisia toimijoita, sillä nämä saavat ratojemme syöttöliikenteen tuomat hyödyt. Samalla turvataan vaihtoyhteydet ja liikenteen kokonaisuus. Lauri Oinonen