Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Kahden tahdin legenda

Me 1970-luvun lapset muistamme parhaiten itäsaksalaisen Wartburgin sen kaksitahtisen moottorin äänestä ja pakokaasuista. Sen ääni tuo mieleen lapsuusvuodet, kun tutummin Warre oli käyttöautona suomalaisille arkipäivää. Itä-Saksassa työmies sai sen sijaan odottaa omaa Warreaan vuosikausia. Keuruun Haapamäellä asuva Jukka Laitinen tunnustaa olevansa merkkiuskollinen. Nuoruusvuosinaan mies ajoi Warrella useat vuodet. Kun aika kului ja vuosikymmenet vaihtuivat, mies pääsi takaisin oman Warren rattiin. –Hankin tämän kaunokaisen Jämsänkoskelta kaksi vuotta sitten kesäautoksi. Kauniina kesäpäivänä tätä ajaessa tulee kieltämättä nostalginen olo, Laitinen nauraa. Laitisen iloisenkeltainen avo-Warre on valmistunut Eisenachin tehtaalla vuonna 1982. Konepellin alla "kehrää" 980-kuutioinen kaksitahtinen bensiinimoottori, joka kehittää 50 hevosvoimaa. –Tuolla on bensatankin luukussa seosohjeet, kuinka paljon öljyä lisätään bensan sekaan. Olen käyttänyt kaksiprosenttista bensaa. Ensin vain öljyt tankkiin ja sitten bensat päälle, kertoo Laitinen. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Alun perin Laitisen Warre oli neliovinen, mutta edellinen omistaja, joka rakensi menopelin, teki siitä kaksiovisen. Koska auto on avomallinen, kuljettajan ja matkustajien suojaksi ohjaamoon on hitsattu järeä turvakaari. Myös tuulilasin kehys on vahvistettu tavallista paksummalla putkella. Warre herättää Laitisen mukaan katukuvassa hyvää mieltä. –Tämä menopeli saa ihmiset hyvälle mielelle, ajaa sillä sitten missä tahansa. Vanhemmalle sukupolvelle se herättää muistoja menneiltä vuosikymmeniltä. Tällä automerkillä on kelkottu ihmisiä Suomessa kehdosta hautaa, joten monella varttuneemmalla ihmisellä on omat muistonsa ja mielipiteensä Warresta. Warren kaksitahtinen bensamoottori on ollut Laitisen mukaan aikoinaan suosittu sen tekniikan yksinkertaisuuden vuoksi. Se oli varmatoiminen ja helppo pitää kunnossa. Suurimmat ongelmat olivat takana ajavalla, joka joutui nuuskimaan ja nielemään kaksitahtibensiinin käryjä. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Matkamittariin Laitisen omistuksen aikana autoon on kertynyt vajaa 5 000 kilometriä. Avomallista johtuen aivan joka säällä ei mies Warrellaan tien päälle lähde. Toki vesisateessakin on ajettu muun muassa viimeksi Keuruulla pidetyissä Vappuajoissa. –Silloin laitettiin sateenvarjo suojaksi. Kuudenkympin vauhdissa vettä ei enää sada ohjaamoon. Viidenkympin alueellahan se on ongelma. Auto kulkee lujempaa kuin uskaltaa ajaa, räjähtää Laitinen nauruun. Laitinen liittyi autonhankinnan myötä valtakunnalliseen Warre-Team -yhdistykseen, jonka kautta automerkkiin saa hankittua kaikkia varaosia. heinäkuussa Warre-Team kokoontuu Tuuriin DDR-ajoneuvot kokoontuvat -tapahtumaan, jonne myös Laitinen on menossa. Viime kesänä mies oli mukana Jämsässä pidetyssä kokoontumisajoissa. Jämsän keskustan kiertoliittymään tullessa Laitisen Warresta hukkuivat vaihteet. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. –Ei löytynyt yhtään pykälää laatikosta. Soitin Patalahteen, jossa oli yhdistyksen muita jäseniä jo saapunut. Sieltä tuli kaveri, jonka kanssa kuormalavojen avulla tunkattiin auto ylös ja vaihdelaatikkoon vaihdettiin helat. Ei tehnyt mies kyllä yhtään ylimääräistä liikettä. Varaosakin oli mukana matkassa. Oli korjannut saman vian varmasti ennenkin, Laitinen hymyilee. Mies kehuu myös keuruulaisia autoalan harrastajia, joilta saa apua autoharrastukseen monella eri tavalla. –Täällä on hyvä meininki autoharrastajien kesken, kiitos Muhosen Joukon . Teemme yhteisiä retkiä ja pidämme yhteyttä toisiimme säännöllisesti, Laitinen kertoo.