Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Mielipide: Uimamaksut – käyttäjien rekrytointi

Julkisten palveluiden kannattavuutta lasketaan erilaisissa tuloskorteissa tavallisesti sitten, että kirjataan käyttäjien lukumäärä ja toiseksi palvelusta perittävä käyttäjäkohtainen tulo, joka saadaan kun kokonaissumma jaetaan käyttäjien lukumäärä. "Kokonaistappio", joka täytyy kattaa verorahoilla, saadaan laskemalla kaikki menot yhteen. Palvelun onnistumista arvioidaan näiden lukujen puitteissa. Usein julkiset palvelut tuottavat huonosti mitattavia tuloksia, kuten terveyttä, immateriaalisia tuloksia ja mielihyvää. Nämä tulokset sivuutetaan tavallisesti joko toisiin palveluihin kuuluvina tai pelkkänä "huuhaana". Käyttäjien rekrytoinnissa unohdetaan usein nämä "sivuvaikutukset". Esimerkiksi tuskin kukaan menee uimahalliin vain uimaan, vaan hakemaan terveyttä liikunnasta, mielihyvää pulikoimisesta, voittamaan itsensä erilaisten suoritusten myötä tai ihan vaan tapaamaan tuttuja uimisen ohessa. Uimahallin lippujen hinnasta on puhuttu jopa uimahallin saunan lauteilla. On keskusteltu niin sanotun 60 euron seniorikortin ikärajan alentamisesta 70 vuodesta 65 vuoteen. Kustannus olisi kuulemma noin 20 000 euroa, kun tietyn ryhmän uimamaksujen hinta laskisi. Toisaalta kohteeksi tulisi uusia ihmisiä, jotka muuttuisivat satunnaiskäyttäjistä vakiokäyttäjiksi. Lisääntyneet käyntikerrat toisivat mukanaan uusia käyttäjiä: sukulaisia, lapsenlapsia, naapureita ja muita ystäviä. Kaupallisesti ajateltuna pudottaisin 60 euron kortin hinnan 59 euroon tai jopa 49 euroon ja laajentaisin käyttöalueen kaikkiin eläkeläisiin ja pitkäaikaistyöttömiin. Oman kokemukseni mukaan uimahallissa ei ole vielä tarvetta rajoittaa kävijämäärää pääsymaksun avulla eivätkä lisääntyneet kävijät juurikaan lisäisi kuluja. On paljon esimerkkejä joista voisi ottaa oppia uimahallin maksuja määriteltäessä. Esimerkiksi VR teki parhaan tuloksen vuosiin, kun lipun hintoja järkeistettiin ja kehitettiin käyttäjien rekrytointia. Käyttäjämäärien kasvu kompensoi ruhtinaallisesti hintojen alennuksen. Uimahalli on Keuruulla hyvin hoidettu palvelu, joka voi tuottaa hyvinvointia useammillekin. Kari Kotiranta