Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Oivalluksia ja onnistumisia – Pakopeli testaa pelaajansa hoksottimia

Eletään kesää 1889. Keuruun vanhan pappilan uumenissa oudosti käyttäytyvä taiteilija Akseli Gallén on ärtynyt ja suunniltaan. Mies on menettänyt täysin malttinsa, huutaa ja ärjyy itsekseen sekä muille. Mikä on saanut miehen psyykeen muuttumaan? Osaatko ratkaista arvoituksen ajoissa? Tarina on pohja pakopeliin, joka on rantautunut Keuruulle. Pakopeli on nokkeluutta ja luovuutta vaativa fyysinen seikkailupeli, jossa tiimi yrittää ratkaista mysteereitä suljetussa pakopelihuoneessa. –Pakopelissä annetut vihjeet johtavat vihjeestä toiseen, kunnes mysteeri selviää. Pelaajien tehtävänä on ratkoa pulmat, selvittää arvoitus ja vapautua huoneesta tunnin sisällä, kertovat pakopelin Keuruulle tuoneet yrittäjät Nanna Rantanen ja Henna Mäkelä . Pelit ovat kokonaisuutena sekoituksia seikkailu- ja tietokonepeleistä, kirjoista sekä salapoliisielokuvista. Vanhassa pappilassa on kaksi pakopelihuonetta, joihin molempiin liittyy oma erillinen tarinansa. Akseli Gallènin lisäksi toinen tarina liittyy kummitukseen, jonka on nähty seikkailevan lilanvärinen yöasu yllään pappilan ullakolla. Tarinat ovat räätälöity löyhästi kiinni Keuruun vanhassa pappilassa todellisuudessa tapahtuneisiin tarinoihin, jotka ovat uudelleen muokattu pakopeliä varten. –Pakopeli on aika haastava, sillä vihjeet eivät aukea välttämättä heti. Pulmien ratkomisen yhteydessä huoneeseen luodaan tunnelmaa erilaisilla ääniefekteillä. Mysteerien selvittäminen ottaa pelaajat irti tunnin ajaksi ulkomaailmasta. Monelle se tarpeenkin, sillä se yksi tunti pitää olla ilman puhelinta ja nettiä, Rantanen nauraa. Peliä pelataan tiimillä, jonka voi muodostaa 2–5 henkilöä. Yrittäjien mukaan peli on suunnattu muun muassa työ- ja kaveriporukoille, polttariryhmille sekä perheille. –Perheetkin ovat tervetulleita, mutta alle 16-vuotiaiden on oltava vanhempien kanssa. Aivan perheen pienimmille peli saattaa olla liian vaikea pelattavaksi, Rantanen jatkaa. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Sekä Mäkelä että Rantanen toimivat pulmien ratkomisen aikana pelinohjaajina, jotka auttavat valvomohuoneesta pelaajia sen mukaan, miten he selvittävät vihjeitä. Pelinohjaajat ovat kuva- ja ääniyhteydessä pelaajiin koko pelin ajan. –Peli ei vaadi osallistujiltaan mitään erikoistaitoja. Yhteistyötä ja loogista päättelykykyä sen sijaan tarvitaan, Rantanen painottaa. Pakopeli on Mäkelän mukaan erittäin koukuttava. –Ensimmäisen pelin pelattuaan pelaaja ymmärtää pelin juonen ja saa enemmän irti toisesta pelistä. Pelasimme koulutuksessa yhden pelin, ja heti jäi sellainen tunne, että voisimme pelata toisen perään, Mäkelä hymyilee. Pakopelin kerrotaan syntyneen Japanissa 2000-luvun puolen välin jälkeen. Suomeen ensimmäiset pakopelihuoneet tehtiin neljä vuotta sitten Tampereelle ja Helsinkiin. Pelillä on nopeasti kasvava oma kannattajakuntansa, joka kiertää ympäri Suomea pelaamassa eri pakopelihuoneissa. –Olemme pelanneet täällä jo testipelejä. Ensimmäiset varauksetkin on jo tehty. Tarkoitus on, että tarinat uusitaan peleihin puolentoista vuoden kuluttua, Rantanen kertoo.