Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Raskauden ajan liikunnasta apua synnytyksessä – odottaville äideille oma ryhmäliikuntahetki

Synnytyksessä naisen keho joutuu äärimmäisen koville. Tutkimuksissa raskauden ajan liikunnasta on todettu olevan apua synnytyksen vaativiin ponnisteluihin. Keuruun Sport Centerin kuntosaliyrittäjä Juha Koskinen haluaa tuoda raskaana oleville mahdollisuuden saada faktatietoa sekä käytännön harjoituksia raskauden ajan ja synnytyksen jälkeisestä liikunnasta. –Meille on tullut jonkin verran kyselyjä aiheesta, voisiko tällaisia ryhmäliikuntahetkiä järjestää. Monessa kaupungissa tämänkaltaiset liikuntapalvelut ovat kaupungin järjestämiä muun muassa Jyväskylässä ja Seinäjoella. Keuruulla ei tällaisia palveluja vielä ole, Koskinen kertoo viikonloppuna pidettävästä neuvontatunnista. Kysyntä ja tarjonta kohtasivat, kun viime joulukuussa fysioterapeutiksi valmistunut keuruulaislähtöinen Minna Taipale otti yhteyttä Koskiseen ja tarjosi odottavien äitien liikuntaneuvontapalveluita. Taipale teki opinnäytetyönsä juuri raskauden ajan lantionpohjanlihasten lihaskuntoharjoittelusta. –Neuvontatunnilla kerrotaan, miten ja millaista liikuntaa voi harrastaa raskauden aikana. Käymme myös läpi joitain käytännön harjoitteita, joiden avulla odottavat äidit voivat harjoitella liikkeitä kotonaan. Haluan rohkaista kaikkia liikkumaan ja samalla kuuntelemaan omaa kehoaan. Keho kertoo kyllä, jos jokin liikunnassa menee metsään, neuvoo Taipale. Taipaleen mukaan lantionpohjanlihakset ja keskivartalon lihakset, erityisesti syvät vatsalihakset, ovat tärkeässä roolissa synnytyksessä. Myös ryhtilihaksina toimivat yläselän lihakset ovat tärkeitä. –Raskauden aikana kehon painopiste muuttuu alemmaksi, jolloin ryhtikin muuttuu. Tämän vuoksi yläselänlihasryhmät pitää olla hyvässä kunnossa. Synnytyksen jälkeen äidin imettäessä vauvaa useasti päivässä, lihakset väsyvät helposti, Lihaskuntoharjoittelulla voidaan vahvistaa muun muassa kovalle rasitukselle joutuvia hartiaseudun lihasryhmiä, Taipale jatkaa. Hyvän fyysinen kunto edesauttaa Taipaleen mukaan myös synnytyksestä palautumista. Lantionpohjalihasten harjoittamisen voi aloittaa rauhallisella kävelyllä vaunujen kanssa. Koskisella on suunnitteilla myös jatkoa raskauden ajan liikunnan neuvontatunnille. –Jos kysyntää riittää, voidaan neuvontatunteja järjestään lisää. Synnyttäjille on nyt perustettu oma liikuntaryhmänsä, jonne ovat tervetulleita myös muutkin naiset, kertoo Koskinen.