Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Yli 63 000 vierailijaa – Matkamessuilla mukana bussiryhmä Keurusseudulta

Värikkäitä esitteitä ja kuvauksia kotimaisista sekä ulkomaalaisista kohteista – luksusta unohtamatta. Lisähoukuttimina arvonnat, teatterit ja museot, luontomatkailu sekä elämyskohteet. Näitä ja paljon muuta kiinnostavaa oli tarjolla perinteisillä Helsingin Matkamessuilla viime viikonloppuna. Ensimmäinen messupäivä oli kohdennettu ammattilaisille, jolloin Ähtäriin saapuvat pandat laskeutuivat Suomen kamaralle. Samaan aikaan Keuruun matkailutoimiston organisoima aktiivitoimijoista koostunut 16 osallistujan ryhmä asteli messukeskukseen ihastelemaan maailman ihmeitä ja TV-ruudulta pandojen kuljetuslaatikoita. –Kotiin tuliaisina olivat ensimmäiset tarjouspyynnöt, totesi matkailusihteeri Leena Jaatinen . Avajaispäivä tarjosi loistavat puitteet tavata tuttuja alan ammattilaisia, luoda uusia kontakteja, kaupata tuotteitaan ja palvelujaan. Ammattimaisempi sekä tiiviimpi yhteydenpito sujui yhteistyökumppaneiden kanssa, kun ei ollut viikonvaihteen tungosta. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. –Tavoitteena oli löytää ryhmiä hotelliin. Uutena myyntikohteena meillä on nyt kotisatamana hotellin laiturissa oleva siipiratasalus Elias Lönnrot. Ryhmämyynti on lähtenyt jo nyt hyvin liikkeelle. Vetovoimamme on ollut ja on tanssi-iltojen tasokas artistikattaus luontoa unohtamatta, tiivisti Seppo Tolvanen Hotelli Keurusselästä. –Meitä kiinnostaa Ähtärin pandataloon suuntautuvien koululaisretkien järjestelyt, joiden markkinointiin tähtäämme. Olemme tulleet tänne verkostoitumaan ja tapaamaan tuttuja sekä luomaan uusia kontakteja. Mielenkiintoinen tapahtuma, kommentoi Nelli Oksanen Matka Mäkelästä. Riihon Majatalon yrittäjät Anna Maria ja Mikko Siljander olivat ensimmäistä kertaa Matkamessuilla. –Olemme etsimässä ideoita, hankkimassa esitteitä sekä katselemassa markkinointia ja mahdollisia yhteistyökumppaneita, yrittäjät kertoivat. Messumatkan bussikyyti synnytti tilaisuuden vilkkaaseen ajatusten ja kokemusten vaihtoon. –Markkinameininki ei kohonnut ammattilaispäivän aikana. Kotimaan kattaus oli hyvin esillä. Ulkomaisista näytteilleasettajista puuttui muutamia suuria toimijoita. Tärkeätä oli nähdä tuttuja ja tuntemattomia alan toimijoita. Tapaamisia oli ennakkoon sovittu, ja heti Keuruulle tultaessa sovitut matkatarjoukset oli lähetetty, totesi messupäivästä Tiina Pusa Töysän Linja Oy:stä. Yhteistyötä tarvitaan niin keuruulaisten matkailualan yrittäjien kesken kuin laajemmissakin ympyröissä. Miten kaupan keskus, majoittajat, liikennöitsijät, Haapamäen Höyryveturipuisto ja naapurikunnat sekä messumatkalla ollut Iso Kirja löytävät entistä tiiviimmän yhteistyön? Miten hyödynnetään pandojen markkina-arvo? Jos yhteistyössä onnistutaan, paikallistason toimijat keräävät entistä enemmän asiakkaita ja uhkeamman tilin.