Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Jokerina pohjalla: Joulun selviytymisopas

Se on kuulkaa joulu melkoisen lähellä. Huomenna jouluaattona ruoansulatuselimistö kokee vuoden tauon jälkeen vallankumouksen, jossa yhdellä aterialla nautitaan kahden päivän kalorit. Ja kun aterioita on kolme tai useampia, kalorikerroin kasvaa. En suoraan kehota valikoimaan joulupöydän ruokia tai juomia, mutta jos minulla olisi valta, liikkumaan käskisin. Aterioiden välissä olisi hyvä käydä vaikkapa pienellä lenkillä tai testaamassa joululahjaksi saatuja liikuntavälineitä. Pelkkä sohvan ja jääkaapin välinen intervalliharjoite ei riitä kuluttamaan varsinkaan, kun kuormaa tulee elimistön sulatettavaksi joka kiepillä. Lumitöiden teko kotipihassa on teholtaan mainiota rasvanpolttoliikuntaa, joten toivokaamme lunta taivaalta niin, että mahdollisimman moni pääsisi osalliseksi luovasta kolaamisesta. Yksi hyvä keino yrittää välttää elimistön joutumista katastrofiseen tilaan, on syödä leipälautaselta. Pienemmät ruoka-annokset useamminkin syötynä eivät venytä vatsalaukkua, jolloin ähky ei pääse vaivaamaan. Toinen keino on valikoida joulupöydästä terveellisempiä vaihtoehtoja. Mutta kun tämä ihmisen elämä on muutenkin niin lyhyt, ei aikaa kannata uhrata jatkuvaan itsensä kontrolloimiseen. Ainakaan vuoden viimeisellä viikolla. Tärkeämpää on kontrolloida sitä, mitä syö uuden vuoden ja joulun välissä, kuin mitä syö joulun ja uuden vuoden välissä. Myös rauhallinen ruoan nauttiminen ehkäisee ähkyn syntymistä. Vartissa kaavittu jouluateria on takuuvarma suoritus, jonka seurauksena sohva kutsuu. Joululahjaksi suosittelen ehdottomasti liikunnallisia lahjoja; lahjakortit liikkeisiin ja kuntosaleille ovat hyviä vaihtoehtoja niille, joilla on aika paljon jo kaikkea. Toisen hyvinvoinnin edistäminen on aidosti toisesta välittämistä. Tosin ihmisen, joka liikkuu aktiivisesti ympäri vuoden useasti viikossa kovalla teholla, on hyvä pitää jouluna lepoa ja antaa kehon palautua rauhassa. Viikon aikana kunto ei ratkaisevasti heikkene, vaan pidempi palautumisjakso antaa vuoden alussa alkavaan viikkoliikuntarytmiin tarpeellista palautumista niin henkisesti kuin fyysisestikin. Fanaattisuus on kaikessa pahasta. Palstanpitäjä haluaa toivottaa kaikille lukijoilleen Hyvää ja Kunnollista Joulua!