Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Pääkirjoitus: Ollaan ihmisiksi muistuttaa hyvästä käytöksestä

Asiakaspalvelussa työskentelevät ihmiset joutuvat yhä enemmän epäasiallisen käytöksen kohteeksi työssään. Kaupan liitto kumppaneineen käynnisti joulukuun alussa Ollaan ihmisiksi -kampanjan muistuttamaan hyvästä käytöksestä. Kampanjalle on tarvetta, sillä Kaupan liiton tekemä selvitys osoittaa henkilökunnan nimittelyn ja haukkumisen lisääntyneen viime vuosina. Myös kuluttajat ovat törmänneet muiden asiakkaiden häiriköintiin, useimmiten juuri kaupassa. Kyseessä ei kuitenkaan ole yksin kaupan ongelma. Työ- ja elinkeinoministeriön vuoden 2016 työolobarometrin mukaan 33 prosenttia palkansaajista koki kiusaamista tai henkistä väkivaltaa asiakkaiden taholta, kertoo Kaupan liiton tiedote. Entistä enemmän epäasiallista käyttäytymistä kohtaavat esimerkiksi terveydenhuollossa työskentelevät. Näyttää siltä, että sosiaalisesta mediasta valitettavan tuttu törkypuhe siirtyy jo osaksi ihmisten käyttäytymistä muuallakin. Kummassakaan tapauksessa sitä ei voi pitää hyväksyttävänä. Joulun ajan kiireissä on hyvä muistaa, että myyjien ja muiden asiakaspalvelijoiden työhön ei kuulu asiakkaan pahan olon purkausten sietäminen. Jokainen meistä voi omalla käyttäytymisellään edistää asiakaspalvelijoiden työhyvinvointia. Toisten huonoon käytökseen puuttuminen vaatii jo siviiilirohkeutta.