Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Tomi Tukiainen nopein Mänttä 200 -ajossa

Mänttä 200-ajoon ennakkosuosikkina startannut Tomi Tukiainen kellotti kilpailun nopeimmat ajat kaikilla rallin kolmella erikoiskokeella. Yleiskilpailun voitto irtosi lopulta selvällä 39 sekunnin erolla ennen Nokian Olli Lahtea . Voitosta huolimatta Tukiainen ei ollut aivan tyytyväinen testikilpailuunsa Skoda Fabia R5:lla. –Ajollisesti en ole tyytyväinen päivään. Skoda vaatii vielä lisää testiä, että saan säädettyä tämän itselle sopivaksi. Ajoittainen sateinen keli ja iso lähtönumero haittasi hieman ajosuoritusta ja tuntuman hakemista. Mukava fiilis päivästä kuitenkin jäi, kommentoi Tukiainen maalissa. –Järjestäjille täytyy antaa hieman pyyhkeitä. Pyysin isompaa lähtöväliä edellä lähtevään, kun autoilla oli niin iso ero. Emme sitä saaneet, ja niinpä viimeisellä pitkällä pätkällä saimme sitten edessämme startanneen kiinni. Onneksi autostamme ei rikkoontunut mitään. Nuorten luokassa KeurUA:n Santtu Päivärinta joutui perumaan osanottonsa sairauden takia. Isä Jari sai pikakomennuksen ratin taakse, kuitenkin eri luokassa. Huolimatta pitkästä ajotauosta, selvitti Jari Päivärinta Suzuki Ignis Sportilla kisan läpi mukavasti luokkansa seitsemänneksi. Edellisen kerran Jari kisasi Mänttä 200-ajossa 26 vuotta sitten. –Tulos oli suorastaan hyvä. En ole ajanut pitkään aikaan. Harmittaa vähän, kun pykälää parempi sija jäi vain 8,4 sekunnin päähän, Päivärinta totesi. KeurUA:n 18-vuotias Juuso Tukiainen ajoi ensimmäisessä sorarallissaan luokassaan neljänneksi. Eroa luokan kolmostilaan jäi 11 sekuntia. Kartturina Citroen C2R2 kilpurissa istui setä Juho Tukiainen . –Hyvä sijoitus ja olen tyytyväinen. Tosi kiva oli tänään ajaa näillä hienoilla pikiksillä. Auton kanssa ei ollut isompia ongelmia. Kyllä nämä sorarallit on mukavampia ajaa kuin asfalttisprintit, jutteli Juuso Tukiainen maalissa Vilppulan torilla. Mänttä 200-ajon reitin pituus oli 102 kilometriä, josta kolme erikoiskoetta käsitti 40 kilometriä. Historic-autojen nopein oli ESRC:n Tomi Vanhatalo Opel Asconalla. Mänttä 200 -ajo 26.8., yleiskilpailu: 1) Tomi Tukiainen/Mikko Pohjanharju, KeurUA, Skoada Fabia R5 2) Olli Lahti/Enni Mälkönen, NokUA/LamUA, Mitsubishi Lancer, +39 sekuntia 3) Mikko Lehti/Toni Jalava, THU-TEAM, Opel Corsa, +40,7 4) Joonas Lindroos/Pasi Kilpeläinen, ESRC, Honda Civic, +45,1 5) Emil Lindholm/Jarno Ottman, NHD/HyUA, Peugeot 208 R2, +56,7 6) Veli-Matti Saarelainen/Marko Tikkanen, AL/AKU-Jkl/LMM, Fiat Grande Punto, + 60,0 7) Joni Viitala/Topi Luhtinen, AUK J-äijät/PiekUA, Citroen C2R2, +1.19,7 8) Anssi Rytkönen/Juho-Ville Koskela, KoMoKe/TorUA, Peugeot 208 R2, +1.30,5 min Luokka 7 7) Jari Päivärinta/Juha Keljo, KeurUA/P-HUA, Suzuki Ignis Sport Luokka 10 4) Juuso Tukiainen/Juho Tukiainen/KeurUA, Citroen C2R"