Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Eurovaalikone

Urheilua tarjolla euron varjolla

Vuodesta 1926 lähtien YLEn radio-ohjelmistossa kiinteästi lähetetty Merisää oli sitten pirullinen tunnelman rikkoja kiekkofaneille. Viidesti päivässä lähetettävä merisää alkoi ja alkaa edelleen arki-iltaisin 18.50. Merisää katkaisi aina keväällä iltaisin suoran Jääkiekkokierros-lähetyksen, oli kaukalossa sitten vaikka rangaistuslaukaus menossa. Takaisin kiekkotunnelmaan pääsi kello 19 radiouutisten jälkeen ensimmäisellä. Yleisönosastokirjoitukset täyttyivät valituksista, joissa pyydettiin Merisää-ohjelmalle toista ajankohtaa. Noh, taloudellisesti jääkiekko ei ollut yhteiskunnallisesti niin tärkeä kuin Suomeen tulevien rahtialusten turvallisuutta lisäävä Ilmatieteen laitoksen viranomaistiedote, joten kiekkolähetykset saivat väistyä YLE Puheen taajuuksille. Television puolella Merisään manttelin on perinyt mainokset. Parhaillaan Slovakiassa menossa olevan jääkiekon MM-kisojen lähetyksissä mainokset rikkovat katsojien fiilikset, kun samat kaupalliset tiedotteet toistuvat erätauon aikana vähintään kahdesti. Myönnän, että se ärsyttää. Mainokset kuuluvat urheiluun ja urheilu mainoksiin. Huippu-urheilussa ja tuotemarkkinoinnissa kysyntä ja tarjonta kohtaavat tavalla, jossa molemmat hyötyvät. Ei siis ihme, että monet menestyksekkäät urheilijat esiintyvät mediassa esittelemässä tuotteita kasvoillaan. Urheilukuvajournalismissa ei kaikki ole aina sattumaa. Haastateltiin alppihiihtäjää, mäkihyppääjää tai hiihtäjää mihin mediaan tahansa, suksimerkki tuodaan kuvaan mukaan ja joskus näkee jopa tökerösti pipoon kiinnitetty sponsoritarra, joka repsottaa koko haastattelun ajan. Kun ihmettelee jotain sinänsä asiasta sivussa olevaa tv- tai lehtikuvaa, kannattaa katsoa taustalle. Takavuosina hiihdon MM-kisoissa lähetettiin ohjelmaa miesten 50 kilometrin hiihdosta. Kilpailun kuumin kärki oli jo aikoja sitten ohittanut tv-kameran, joka oli sijoitettu matkan varrelle maastoon hevosenkengän muotoiseen mutkaan. TV-kuvaan odotettiin jotain vahvaa haastajaa. Hetken kuluttua kameran eteen sivakoi joku sijaluvulla 43 oleva eteläeurooppalainen hiihtäjä. Mies meni menojaan, mutta kamera ei häntä sen kummemmin seurannut. Katsoin pitkään aikaa pysähtynyttä kamerakuvaa ennen kuin äkkäsin, miksi se pysyi paikallaan. Taustalla tulessa väpätti kaksi banderollia, joihin oli painettu kansainvälisten suuryrityksien logot ja nimet. Sattumaa vai ei?