Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Kiinni kahvassa, koukussa kuulaan

Olen useasti sanonut, että idästä ei ole tullut Suomeen muuta hyvää kuin auringonnousu ja suolakurkku. Olin väärässä. Vanha Venäjän armeijan kuntoilumuoto kahvakuulajumppa on saavuttanut Suur-Keuruun verkkosivuilla suurta suosiota. Eikä mikään ihme, sillä kahvakuulajumpan avulla kehon lihasryhmät saavat monipuolista harjoitusta, jossa kokenutkin kuntosalilla kävijä joutuu punnertamaan tosissaan. Kahvakuulajumpassa kun ratkaisee muutkin ominaisuudet kuin vain maksimivoima. Kahvakuulajumppaan osallistuminen vaatii aina hyvän nostotekniikan opettelemisen. Kun kahvakuulaa pidetään jumpan aikana pääsääntöisesti käsissä, on liikkeiden suorittamisen tekniikka ensiarvoisen tärkeää vammojen ehkäisemisen kannalta. Esimerkiksi, mitä kauemmaksi viet kuulan kehon keskipisteestä, sitä kovemmalla rasitukselle raajan nivelet joutuvat. Tämän vuoksi oikea tekniikka varmistaa rasituksen kohdistuvan lihakseen, eikä niveliin. Oman kehon käyttäminen eri liikesuorituksissa tehostaa jumpan vaikutusta suuriin lihasryhmiin. Kahvakuulalla tehtävät pääliikkeet työntö, tempaus ja rinnalleveto toistetaan jumpan aikana riittävän monta kertaa, jotta jumpan vaikutus kohdistuu jumppaajan lihaksien sekä kestovoima- että maksimivoimaominaisuuksiin. Kuulalla voi harjoittaa myös nopeutta ja tasapainoa. ”Puolen tunnin jälkeen kuula painaa kolme kertaa enemmän.” Kuulan painoon kannattaa kiinnittää huomiota, sillä alkuun liian painava kuula kasvattaa riskiä loukkaantumiseen. Ensimmäisillä minuuteilla kymmenen kilon kuula saattaa tuntua kevyeltä, mutta puolen tunnin jälkeen se painaa kolme kertaa enemmän. Lajin suosiosta kertoo sekin, että Suomen Painonnostoliitto, jossa toimintaa valvoo liiton alainen Kahvakuulavaliokunta, on ottanut kahvakuulan omaksi kilpailulajikseen. Lajista käydään vuosittain Suomessa myös SM-kisoja. Tämän vuoden kisat kilpailtiin Äänekoskella helmikuun lopulla. Kilpailuissa lasketaan toistomäärä, eniten toistoja tehnyt kilpailija voittaa Tehtyjen toistojen pitää olla virheettömiä, teknisesti oikein suoritettuja. Kahvakuulaharjoittelun voit aloittaa kotona yksin, perheenjäsenten kanssa tai saleilla ohjatuissa liikuntaryhmissä. Laji onkin varsin suosittu ryhmäliikuntamuotona eri kuntoilukeskuksissa ja kuntosaleilla. Harjoittelun aloittaminen ei vaadi hyvää kuntoa eikä edes kalliita varusteita. Kuula on siis oikea idän ihme länsimaiselle vartalolle. Kirjoittaja on urheilutoimittaja.