Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Urrian erikoiskokeen valmisteluissa loppukiri

RALLI Keuruun Urheiluautoilijoiden vastuulla olevan MM-rallin Urrian erikoiskokeen valmisteluissa urakkaa riittää aina h-hetkeen asti. Talkooväki on puurtanut jo viikkoja ek-päällikkö Jorma Valkeejärven johdolla erikoiskoetta kisakuntoon. Tahti kiihtyy loppua kohti, kun valtavasti erilaista materiaalia asennetaan maastoon. Kaikki on oltava täysin valmiina tulevan viikon perjantaina, kun MM-kuskit WRC-autoineen karauttavat Urrian soraränniin. –  Kahteen kertaan ajettavan Urrian ek:n pituus on 12,28 kilometriä. Kaikenlaista materiaalia tarvitaan maastoon valtavasti. Muuan muassa muoviaitaa tulee viisi ja muovinauhaa seitsemän kilometriä. Ek:n rakentaminen on nyt sujunut ripeästi, kun päästiin maastoon, kertoo Valkeejärvi. –  Kyllä tässä jälleen on ollut valtava urakka. Töiden teko tahtoo vaan kaatua liian harvojen niskaan. Nyt myös toimitsijoiden rekrytointi oli tosi haasteellista. Yhden jakson miehitys varmistui viime hetkellä. Yritimme kaikin keinoin saada paikallisia urheiluseuroja mukaan, mutta turhaan. –  Kaiken kaikkiaan järjestelyt rullaavat hyvin kohti maalia. Ei ole ollut isompia ongelmia. Väki on innokkaasti ja positiivisella asenteella tekemässä MM-rallia. Se tuntuu hyvältä. Järjestämisohjeissa mennään viime vuoden sapluunalla. Lisää meille on tullut vain väliturvapiste, sanoo Valkeejärvi. Keuruun Ua piti toimitsijoille infotilaisuuden ek-järjestelyistä perjantai-iltana Veikkolassa. Tilaisuuteen osallistui viitisenkymmentä toimitsijaa. Innokkaalta ralliväeltä sinkoili myös kysymyksiä aktiivisesti. Järjestyspäällikkö Harri Oksanen kertasi järjestämisasioita ja turvallisuuspäällikkö Kari Manninen kävi läpi turvallisuusasiat. –  Ek on jaettu 11 jaksoon. Jokaisella jaksolle on määritelty järjestyksenvalvojien, safety-toimitsijoiden ja liikenteen ohjaajien määrät. Pelkästään näistä tulee 110 henkilöä. Lisäksi muu toimitsijajoukko päälle, niin määrä liikkuu kahdensadan tienoilla, totesi Oksanen. –  Jakson järjestäjä rakentaa ennakkoon oman osuutensa jaksopäällikön johdolla. Maastoon laitetaan silloin muoviaidat ja -nauhat, rakennetaan yleisölle katselualueet ja yleisön tienylityspaikat, kiinnitetään erilaisia opasteita ja paljon muuta. –  Muistakaa siis turvata niin yleisön, kilpailijoiden kuin myös oma turvallisuutenne, painottivat Manninen ja Oksanen. Keuruulaiset saavat apua järjestelyihin naapurikunnista. Jaksojen järjestäjiä tulee ainakin Mänttä-Vilppulasta, Soinista, Ähtäristä, Multialta ja Jämsästä Koskenpäältä. Kolmesta lipunmyyntipisteestä vastaa Koillis-Keuruun Haka ry ja sen lipunmyyntipäällikkö Markku Hokkanen . Kaikkiaan lippuja myydään seitsemässä pisteessä. –  Odotamme jo innolla tulevaa kisapäivää, vaikka siitä tulee 14 tuntia pitkä. Meillä on samat kolme hyvää myyntipistettä kuin vuosi sitten. Myymme myös pysäköintilippuja. 18 henkilöä tulee Hakasta näihin talkoisiin, kertoo Hokkanen. –  Talkoolaisteen saanti on aina vaikeampaa. Nyt vaikutti varmasti arkipäivä. Hyvin saatiin porukka lopulta kasaan. Elokuu on meillä rallia, kun olemme mukana myös Keuruun harrasterallissa. Sitten on vuorossa kaikkien odottamat kunnon harjakaiset urakan jälkeen, nauraa Hokkanen. Ensi perjantaina Urriassa ek 4 kisastartti on kello 10.24 ja ek 8 startti klo 16.27. Nämä siis ensimmäisen kilpailijan lähtöaikoja. Toimitsijat sen sijaan starttaavat jo aamuvarhaisella. Jorma Valkeejärven, Harri Oksasen ja Kari Mannisen lisäksi Urrian ek:n vastuullisissa päällikkötehtävissä toimivat ek:n kakkospäällikkö Markku Kosk i ja viestipäällikkö Mika Mutkala .