Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit

Ahtolaan saunamaailma, leikkipuisto ja iso oleskeluterassi osin veden päälle – Sataman kehittämissuunnitelma tähtää viihtyisyyteen ja toiminnallisuuteen ympäri vuoden

Ahtolaan saunamaailma ja Myllyrantaan tapahtumatori oleskelunurmineen, kumpaankin satamaan isot oleskeluterassit osin veden päälle ja kelluvia mökkejä. Tällaisia ajatuksia ja visioita paljon muun muassa pitävät sisällään Keuruun ja Mäntän satamien kehittämissuunnitelmat, joita esiteltiin ensimmäisen kerran julkisesti Keuruulla keskiviikkona. Keurusselkä Satamat ja Reitit -hankkeen teettämät suunnitelmat on laatinut Sweco Ympäristö Oy. Pääsuunnittelija Kimmo Vähäjylkkä kertoo pääpainon suunnittelussa olleen konkreettisissa, helpohkosti toteutettavissa olevissa kehittämisideoissa sekä satamien nykyisissä ja mahdollisissa liiketoiminnoissa. – Viedään satamien tarjonta ja liiketoiminta seuraavalle portaalle. Pienin askelin, jalat maassa ja yrittäjien toiveita kuunnellen. Ahtolan satamassa Keuruulla kehittäminen voisi alkaa vaikkapa venepaikkoja lisäämällä. Suurempia, aivan alkuun kaavamuutoksia ja sitten rakennuslupia ja uutta kunnallistekniikkaakin vaativia uudistuksia olisivat muun muassa nykyisen kioski-kahvilan laajentaminen saunamaailmaksi sekä oleskelu- ja tapahtumaterassin rakentaminen ranta-alueelle ja leikkialueen rakentaminen satama-alueen keskelle beach volley -kentän kupeeseen. Juttu jatkuu kuvan jälkeen . Siipiratasalus Elias Lönnrotin laituri pysyisi satamassa, mutta laivan kuivatelakan kohdalla vedessä olisi oiva paikka saunalautoille ja muille kelluville rakennelmille, vaikkapa vuokrattaville majoitusmökeille. Suunnitelmassa Ahtolan satama linkittyy vanhan Keuruun kävelyreittiin ja keskustan palveluihin. Keskustan ja vanhan Keuruun palvelujen kanssa ei kilpailla, vaikka tulevaisuuden satamassa monenlaista pientä matkailijaa palvelevaa yritystoimintaa onkin. Myllyrannassa Mäntässä on tilaa ja palvelujakin jo valmiina enemmän kuin Keuruun Ahtolassa. Niinpä satamasuunnitelmakin nojaa siellä enemmän nykyisten rakennusten ja palvelujen kehittämiseen. Juttu jatkuu kuvan jälkeen . Suunnittelun kuluessa on virinnyt ideoita esimerkiksi myymälärakennuksen yhteyteen mahdollisesti sijoittuvista saunamaailmasta, tanssilavasta ja vierasvenelaiturista. Puusuulin rakennuksesta taas voisi kehkeytyä tapahtumapaikka, Sassin alueen kehittymisen myötä myös kenties jonkinmoinen veneiden telakkapaikkakin veneilijöiden peruspalveluineen. Puutarhamyymälän tienoo voisi kasvaa näyttelypuutarhaksi istutuksineen ja penkkeineen, ja sen yhteyteen voisi rakentaa vaikkapa skeittiparkin tai seikkailu-pelailupaikan nuorisolle. Keskeinen paikka tulevaisuuden satama-alueella voisi olla eri tiloista helposti tarpeiden mukaan muuntuva tapahtumatori siihen kytkeytyvine laajoine oleskelunurmineen ja rantaterasseineen. Juttu jatkuu kuvan jälkeen . Uimaranta säilyisi paikallaan ja Myllyrannan laajaa ranta-aluetta voisi rakentaa entistä enemmän veneiden, mutta myös isompien alusten, jopa vesitasojen rantautumispaikaksi sopivaksi. Keurusselän kaupunkien ja kehittämisyhtiöiden edustajat totesivat esittelytilaisuudessa satamasuunnitelmat hyviksi ja toteuttamiskelpoisiksi. Keuruulla toteuttaminen lähtee kaavoituksesta, Mänttä-Vilppulassa kohti konkretiaa päästään hieman vähemmin pohjustuksin. – Myllyrannassa esimerkiksi kaupalliset valmiudet ovat jo kunnossa, sillä ei tarvita isoja muutoksia. – Myllyrannan kiinteistöjen kehittäminen on yksityisten asiaa, mutta puusuulin tapahtumia varten ei tarvita periaatteessa kuin kontti, ja veneilyyn liittyvien palvelujen kehittämisestä on jo sovittu pursiseuran kanssa, kaupunginarkkitehti Sirkka Sortti sanoo. – Keuruulla taas pitää muuttaa asemakaavaa esimerkiksi terassin sekä kioskin laajennuksen ja muiden rakennelmien ja rakennusten mahdollistamiseksi. Ja rakentaa myös vähän kunnallistekniikkaa, varmaan hakea yhteiskunnallista tukeakin. – Arvelisin, että tästä kuluu vielä kolmisen vuotta ainakin ennen kuin suunnitelmien mukaisella satama-alueella nauhoja leikkaillaan, kaavoitusjohtaja Timo Määttä miettii.