Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Haapamäeltä ei heru pisteitä Jyväskylään keskitetyille bussiyhteyksille

Otsikkoon vedoten, olisi ensin mahdollistettava aamuisin pääsy emopitäjään Haapamäeltä, josta yhteydet kesällä ja koulujen lomien aikaan puuttuvat, eikä muulloinkaan sovi sosiaaliseen asiointiin. Läntiseen Keski-Suomeen on Keuruulla kasautunut kaksi ikuisuusprojektia, joita siirrellään ja syrjitään muiden investointien tieltä vuosittain poistaen ne systemaattisesti kärkihankelistalta tai niitä ei esitetä sinne koskaan. Eihän niillä olisikaan juuri mitään arvoa ja vaikutusta maakuntakeskuksen tarvenäkökulmasta katsottuna. Toinen on VT 18:n jatko Keuruulta Liesjärven kautta Pohjanmaalle. Toinen yhtä syrjitty ja valtakunnallista merkittävyyttä omaava investointi on rataosuuden Haapamäki–Pori peruskorjaus takaisin liikenteelle. Valtakunnallinen merkitys perustuu laskelmilla säästää rautatiemiljoonia siirtämällä tavaraliikenne omille kiskoille pois pääradan henkilöliikennettä hidastamasta. Tämä toimisi mainiosti suunnittelemalla pitkään ja valmiiksi jalostettu tavaraliikenteen päärata. Esimerkissä se perustuu luonnolliseen ratakartanhavainnointiin parhaana suunnittelusuuntana ja ratasuunnittelukokonaisuutena Ylivieska-Haapajärvi-Saarijärvi-Haapamäki–Pori, josta tuon pääradan osuutta on Haapamäki–Pori. Sillä helpotettaisiin Pohjanmaan radan kapasiteetin kasvukehityksen hallitsematonta nousua. Sillä myös vaikutettaisiin koko maan yleiseen rautatieinvestointien helpoimman tien vääristyneeseen toteutustapaan, joka aina on ollut verrannollista kyseenalaisiin kaksoisraiteittamisiin. Kun ratamiljoonia heitellään melko holtittomasti miljoonatolkulla jonkin kymmenen minuutin aikasäästöihin vedoten pääkaupunkiyhteyksiin, niin järkevimmät kokonaissuunnitelmat helposti unohdetaan. Ettei totuus hautautuisi tähän kaksoisraiteittamishuumaan, niin olisi sopivaa tutustua tavaraliikennepääradan suunnitteluun ja sen kokoavaan 200 kilometrin vaikutusalueeseen pohjois–eteläsuunnista. Pohjanmaan radalta erkanee varteenotettava ratamiljoonien säästökohde, jolla haihattelu turhista kaksoisraiteista välttämättömyytenä kyseenalaistettaisiin. Ainoastaan uutta rataosuutta tarvittaisiin Saarijärvi–Haapamäki osuudelle (päätetty rakentaa ennen sotia), muu osuus Poriin peruskorjattaisiin takaisin liikenteelle. Näillä aikaisemmin mainituilla rataosuuksilla olisi kaksoisraiteitten rakentamisen sijaan todellinen säästötarkoitus. Lähtöisin muun muassa turhista kaksoisraiteen suunnittelurahoista Pohjanmaan radalle. Kun vielä lasketaan Haapamäki–Pori–Venäjän rajan ylityspaikat aina Kaukoitään asti, jossa on huomioitu Porin sataman ylivoimaiset edut: jäänmurron tarpeettomuus, 12 metrin syväväylä, suurtonninosturit, vapaata laituri- ja satamakenttää sekä optiota ro–ro -laivausyhteyksille. Toinen suuri etu on läheinen biokaasuterminaali. Suunnittelun alla kun on vihreä biokaasurata, biokaasukäyttöiselle veturille, joka teknologin radalle. Mahdollisuudet ovat siis hyvin haasteelliset, eikä projektin siirto muualle muuta kuin haavoittaisi sitä ja tuhoaisi sen kokonaan. Jos todella halutaan Keski–Suomea ja koko Suomea kehittää tasapuolisella liikennepolitiikalla, niin kokonaisuuden näkeminen pitkällä aikavälillä on parannuttava sillä mentaliteetillä, ettei mitään katvealueita päästetä syntymään eriarvoistamalla ja kasvattamalla tietoisesti toista puolikasta Suomea. Antero Pohjonen Haapamäki